Oldal kiválasztása

„[…]  idő egy nagy mester, aki a másodpercekből, a percekből és órákból alkotja óriási épületeit. Ezek a napok valódi piramisai, amelyek a fejem fölé emelkednek, amelyekből soha nem fogok tudni kijutni.”

 

 

Daina Opolskaitè litván írónő novelláskötete nem csak külsejében sötét hangulatú és gyönyörű, a tartalma is ilyen magával ragadó.

A ​sötétség mélyén járunk, az éjszaka sötétjében, ahol a lélek csak pislákol. Az idő túl gyorsan pereg, nem engedelmeskedik nekünk. Mit tehetünk? Tükörbe nézhetünk, könyörtelen önreflexiót gyakorolhatunk, és akkor van esély meglátni a fényt, a csodát. Illatok, hangok, érzések, érintések, pillantások, hangulatok jönnek közel ilyenkor, a lét alapvető érzékisége, és annak megtapasztalása, hogy minden egy rendezett láncba illeszkedik. A teljes élet tudata, amikor épp nincs „létgödör”, örvény, ami beszippant, a szabadság felfoghatatlan érzése, fiatalság, öröm, mert az idő lehet olyan is, mint a víz, mindent elmos, a múlt démonait is, a sötétséget is, a fonalként szakadozó pillanatokat pedig összeragasztja. De az is lehet, hogy az idő egy nagy mester, aki a másodpercekből, a percekből és órákból óriási épületeket tervez, ezek „a napok valódi piramisai”, amelyeknek egyszer valaki lerakta az alapjait. Mi gigantikus épületeket építünk rájuk, és a vastag falak között élünk egész életünkben…

Daina Opolskaité litván írónő novelláskötete, a Napok piramisai olyan dolgokat hoz felszínre, melyek az ember lényegéhez tartoznak, a velük való foglalatosság munka, önismeret, életfeladat. A memento mori bölcsessége ebből a szempontból más előjelet kap, mélység és magasság egyszerre.

 

Mindig is szerettem az ilyen melankolikus, keserédes vagy szomorkás történeteket, és Daina Opolskaitè teljesen lenyűgözött. Elsősorban nem is a novellák – általában komor – története fogott meg, hanem a történetmesélés módja; azok a szinte légiesen finom, valahogy törékenységet sugalló mondatok, a megkapó stílus, ami annyira szépen tükrözi a mondanivalót; vagy pont hogy ellenpontozza a cselekmény sötétségét, így megalkotva a tökéletes egyensúlyt. Számtalan értékes gondolat is felmerül, amiken akár a kontextustól függetlenül is jó érzés elmorfondírozni.
Többnyire maga a novellák sztorija is tetszett, de még amikért nem voltam oda, azokban is mindig sikerült találni valami szépséget vagy üzenetet. Nálam egyértelműen a gyászfeldolgozás és újrakezdés témájával foglalkozó  Ami valódi viszi a prímet, a legkevésbé pedig a RácsAz adósság és a Csak az áradat tetszettek. Sajnos a nagy csattanókat vagy meglepőnek szánt csavarokat mindig kitaláltam az elején, de ettől függetlenül ennek a háromnak a kivételével tényleg mindegyik jóesett a lelkemnek.
Eredetileg úgy terveztem, hogy szépen beosztom a kötetet, és lassan fogom olvasni valami más mellett, de végül annyira elkapott a hangulata, hogy egy nap alatt befaltam az egészet. Így is remek élmény, igazi léleksimogató olvasmány volt egy borongós napra. Nem tudom, miért jó lehangoltan szomorkás elbeszéléseket olvasni, de nekem mindig beválik.

Szerző

Belle
Szerkesztő