Oldal kiválasztása

A norvég Leprous zenekarszinten április óta most ajándékozta meg a közönséget egy újabb dupla koncerttel, ám ezúttal a körülmények picit másképp alakultak. Az alakulat ugyanis új lemezt is adott ki, amin a tavalyi év vége felé kezdtek el dolgozni. Ennek örömére, két nappal megjelenése előtt elő is adták az egész albumot elejétől-végéig, ráadásul egymás után kétszer. Az első felvonás helyi idő szerint este hétre esett, a második pedig hajnali egy órára – ez utóbbit a más kontinenseken élő rajongók kedvéért szervezték így. Nekem meg nem akadt jobb dolgom hétköznap hajnalban – úgy hogy pár órával később kelhettem dolgozni – így befizettem mindkét koncertre. Nem bántam meg, hiszen nem csak két csodálatos élménnyel gazdagodtam, hanem amint kezembe került maga a korong, teljesen másképp tudtam értékelni a rajta lévő dalokat úgy, hogy korábban hallhattam őket élőben.

A csillagászati terminust címként használó mestermű a Running Low-val indít, ami egyben a másodikként megjelent nóta az albumról. Önálló darabként imádtam az elejétől fogva, ám nyitányként voltak fenntartásaim vele kapcsolatban, amiket pont a szerdai koncertek oszlattak el. Egy hihetetlenül laza és stílusos darabról van szó, amiben a soul által inspirált énektől kezdve a csellószólón át szinten minden van, mégis egy kerek egész a dal. Ezt követi az Out of Here, ami egy gyönyörű power ballada egy rendkívül fülbemászó kórussal. A Silhouette volt számomra az első kiemelkedő szám a repertoárból, azok közül amiket még nem ismertem – na, kérem szépen, így kell vegyíteni az elektronikus és a keményebb hangzásvilágot úgy, hogy össze is illjenek! Az All The Moments eddig az egyetlen olyan része a lemeznek, amit nem tudok hova tenni. A refrén pazar, viszont a verzékben a gitár betétek furcsamód egy tengerparti nyaralásra emlékeztetnek. Ez ugyan nem rossz, de egy Leprous album hallgatása közben nem pont ilyen érzések felbukkanására számítottam. A Have You Ever? ismét egy csúcspont a korongon – ez a páratlan kompozíció a darkwave és a jazz igazán érdekes ötvözete, egyáltalán nem olyasmi ami egy ilyen zenekartól elvárnánk, de a Leprous erőssége mindig is pont a kellemes meglepetések és a műfajok határainak feszegetése volt.

Az album második fele szintén egy már ismerős dallal indul, mégpedig a The Silent Revelationnel. Ez a mű hangzásvilágát illetően a Malina és a Pitfalls szerelemgyereke, amiatt instant kedvenc lett számomra – és mint kiderült, erre a két albumra is már majdnem felkerült, ám csak az Aphelionra forrotta ki magát igazán. A The Shadow Side ismét egy pompás darab, a korábbi Out of Here-hez hasonlóan fülbemászó kórussal, egy gyönyörű gitárszólóval és szintén remek csellójátékkal. Az On Hold egy lassan épülő eposz, ami szintén a Pitfalls érára emlékeztet, mind felépítését és hangzását tekintve. A Castaway Angelst már régről ismerjük – a banda tavaly karácsony előtt jelentette meg ezt a könnyfakasztó csodát, ami minden egyes alkalommal ugyanúgy meghat, mint legelőször. A lemez záró darabja a Nighttime Disguise nevet viseli, és igen különleges háttérsztorija van. A csapat még januárban meghirdetett egy hatnapos livestream eseményt, aminek keretében rajongói visszajelzések alapján írtak egy számot. A stúdióba vonulás előtt lehetett szavazni különféle paraméterekre, mint például arra, hogy milyen hangszereket használhatnak, milyen tempójú legyen a dal, sőt még a szöveg témáját is meg lehetett határozni. A felvételi munkafolyamatot aztán csaknem teljes mértékben végignézhettük e hat nap alatt, ám a kész terméket természetesen egészen idáig nem ismertük. A több száz különféle szavazat alapján félő volt, hogy egy értelmezhetetlen halmaz lesz az egész, ám a tagok végül egy igazán epikus, hétperces fantasztikummá kerekítették ki.

Ami az élő showkat illeti, az első, hétórai előadásba becsúszott egy-két apróbb technikai malőr, és a srácok is láthatóan kevésbé engedték el magukat a második felvonáshoz képest – még annak ellenére is, hogy az utóbbi elég későn kezdődött és fejeződött be. Ezzel együtt mindkét koncert rendkívül élvezetes volt, és annyira magasra tette a mércét, ami a lemezt illeti, hogy néhány dal stúdió verziója messze eltörpül az élőben hallottaktól. Ez azért nem újdonság a Leproustől, elég csak a 2016-os Rockefelleres koncertjükre visszatekinteni, és persze eszem ágában sincs panaszkodni amiatt, hogy egy zenekar élőben jobban szól, mint a stúdiófelvételeken.

Korábban elleneztem, ha egy banda még meg nem jelent darabokat adott elő a koncertjükön, mert nem tudtam együtt énekelni velük, így nem is tudtam annyira kiélvezni ezeket a pillanatokat. Ez a mostani élmény azonban megváltoztatta a véleményemet. A koncertek után már tudtam, mire figyeljek oda különösen az album pörgetése közben, emiatt még jobban meg is becsültem a számokat, mintha vakon futottam volna neki az egésznek. Leprousékat továbbra is követni fogom, bármit csinálnak: a következő állomás pedig reményeim szerint végre egy igazi élő koncert lesz.

 

Dallista:

  1. Running Low
  2. Out of Here
  3. Silhouette
  4. All The Moments
  5. Have You Ever?
  6. The Silent Revelation
  7. The Shadow Side
  8. On Hold
  9. Castaway Angels
  10. Nighttime Disguise

Szerző

Misplaced
Szerkesztő

Koncertmániás detektívgyakornok, kezdő anglofil, rendkívül utópista Metal Lady. Elfogult rajongó, egyben egy leendő exkluzív kutyasziget tulajdonosa.