Oldal kiválasztása

Volt idő, amikor Mel Gibson menő volt. Valamikor úgy 20 éve, még az asszonyverés, a napvilágra került alkoholgondok és a nyíltan antiszemita nézetek hangoztatása előtt (az megvan, hogy Winona Rydert gázkamraszökevénynek nevezte?). Azóta Hollywood erősen PC lett, és a halmozódó botrányok a szőnyeg szélére küldték a teljesen szalonképtelenné vált színészt. Több év kihagyás után a társadalom megbocsájtott neki, majd néhány felejthető alkotást követően úgy nézett ki, a Fegyvertelen katonával szakmailag is visszatér, de aztán ismét elcsendesült a színész háza tája. Idén azonban több filmet is hozott nekünk a puttonyában – de ez nem feltétlenül örömteli hír.

 

A Fatman alaptézise az, hogy a Mikulás létezik a mi világunkban, és Chrisnek hívják (Mel Gibson). Ámde ha létezik, akkor lássuk be, hogy bizony számos materiális problémával is meg kell küzdenie. Hol lakik? Kanadában, egy kisváros melletti farmon. Hogyan lesz annyi ajándéka? A manók készítik. Eddig mind szép és jó, de a farm fenntartása pénzbe kerül, a manók és a rénszarvasok etetése szintén, az adó sem kevés, és a játékokhoz is kell ugyebár az alapanyag, nem potyognak csak úgy az égből. Ezen a ponton kiderül, hogy bizony a Mikulást nem más pénzeli, mint az amerikai kormány, aki a gyerekeknek leszállított ajándék után fizet neki fejpénzt. De mivel nem egy jótét tündérmesében vagyunk, ezért ne higgyük, hogy ezt valamiféle szívjóságból teszik, dehogy. A kormány érdeke a Mikulás mítoszának és a Karácsony szellemének fenntartása, ugyanis a gazdaságot bizony igencsak megpörgeti az ilyenkor esedékes vásárlási láz.

Ez eddig egy rendkívül kijózanító, ámde racionális és működő üzleti modell lenne. De sajnos az utóbbi években egyre kevesebb a jó gyerek, rengeteg az erőszak és a gonosz csíny, márpedig a Mikulás csak a jóknak visz ajándékot. Kevés jó gyerek, kevés ajándék, kevés fejpénz. De a költségek változatlanok, és az állam nem ad se támogatást se adókedvezményt a pirosruhásnak, hősünk tehát szép lassan az anyagi csőd szélére kerül, a bank már vinné a farmot, manóstul, Rudolfostul. Innen indulunk, na meg egy alkoholista, agresszív, bunkó, sörösüvegekre célbalövő és boxzsákot püfölő kanos öregemberből, aki inkább tűnik a frontról hazatért PTSD-s veteránnak, mint jóságos Télapónak, és akinek ezt a helyzetet valahogy meg kellene oldania.

Aki ezen a ponton még nem ábrándult ki az ünnepből, az még talán elmenekülhet, mert most jön a java. A kormány természetesen tisztában van vele, milyen nehéz anyagi helyzetben van a kedvenc játékbeszállítójuk, ezért úgy gondolják, itt a lehetőség egy másik üzleti területre áttérni: bérbe vennék a munkaerőt, és a legendásan gyors és ügyes manókat befognák katonai vadászgépek vezérlőpaneljeinek összerakására. Mert ha van valami, amiben több pénz van, mint a Karácsonyban, hát az az amerikai hadsereg. Chris persze nem érzi ezt erkölcsileg helyénvalónak, ezért kétségbeesetten telefonálja körbe a világ összes kormányát és multicégét, hátha tudna inkább TV-t gyártani a Samsungnak, vagy mikrochipet az Intelnek, esetleg pólót a Nike-nak, de mint kiderült, az indiai gyerekmunkások olcsóbbak a manóknál… Így hát szomorúan, de felelőségteljes döntést hozva aláír az amerikai seregnek, akik ezután ellepik és katonai létesítménnyé upgradelik a farmot.

Hohohooooo.

Persze nem állunk meg ezen az egy történetszálon, a belső vívódás mellett külső konfliktusra is szükség van, amit meg is kapunk, mégpedig a jómódú és velejéig romlott kiskamasz, Billy Wenan (Chance Hurstfield) szerepében. Billy testesíti meg az amerikai gyerek egyik archeotipusát: kőgazdag család, anyu nincs, apu a friss barátnővel sütteti a hasát a Bahamákon, a gyerekét annyira letojja, hogy azt se tudja, hány éves és mit szeret, Billyt szülők hiányában a gazdag nagyi és a népes személyzet neveli. Vagyis inkább önmagát neveli, a többiek csak kiszolgálják az igényeit. Pénz van, szeretet és törődés nincs, így Billy hamar megtanulja egyrészt azt, hogy ő mindent megkaphat, másrészt, hogy a hatalom és a dicsőség mindennél fontosabb, a hatalomhoz vezető út pedig hideg törtetéssel járható. A számára fontos dicsőség jelen esetben a tudományos verseny megnyerését jelenti, és keményen odateszi magát, de amikor így sem ő kapja az első helyezést, jöhet a B-terv: bérgyilkost küldi az első helyezett kislányra. Persze nem öleti meg, na nem mintha lelkiismereti okokból ne tenné, de a kislány halála nem szerezné meg neki az első helyezést, márpedig ő arra hajt. Ennél sokkal jobb megoldás, ha a lány maga adja vissza az első helyezést, arra hivatkozva, hogy csalt és nem érdemli meg.

Ezek után nem nehéz kitalálni, hogy mikor Billy Karácsonykor ajándék helyett – mint minden rossz gyerek – csak szenet kap a Mikulástól, sértett önérzetében ismét kedvenc bérgyilkosát, Jonathan Millert (Walton Goggins) hívja, tudva, hogy számára ez a munka nem csak a pénzről fog szólni. Jonathan ugyanis a Mikulás megszállottja gyerekkora óta, és egyben egy másik súlyos probléma jelképe: a bántalmazott gyerekeké, akik egykor jók voltak, de a folyamatos kínzás, erőszak és a törődés hiánya miatt rossz útra tértek. Így tehát a redneck Mikulásnak nem csak a súlyos anyagi gondokkal és erkölcsi döntésekkel kell szembenéznie, de még egy elkényeztetett és bosszúszomjas gyerek által ráküldött megszállott bérgyilkossal is.

A Fatman egy nagyon 2020-as film, egy kiábrándult, anyagias és romlott világban játszódik, nem egy olyan Télapóval, akire szükségünk van, hanem olyannal, akit megérdemlünk. Óriási potenciál van ebben a történetben, hiszen kristálytisztán, őszintén és racionálisan építi be a világunkba a Mikulást, pontról pontra levezetve a logikus menetrendet, mutatva, mi lenne, ha. A színészi játék is rendben van, Gibson a tőle szokott kiválósággal (rutinnal) hozza a bunkó és megkeseredett alkoholistát, Walton Goggins bérgyilkosa pedig egyszerűen zseniális a maga modorosságában is. Éles társadalomkritika, jó sztori jó színészekkel… valahol valami mégis félrement. Ez a fajta borzasztóan cinikus mondanivaló nagyon nagyot tudott volna szólni megfelelő tálalásban, egy valódi fekete komédiában, tocsogva a szarkazmusban – csakhogy a rendező kihagyta a ziccert, és nettó akciófilmet vitt vászonra, humor nélkül. Nagyon komolyan vette magát, és ettől az egész valahogy szétesett, nem tud megfelelni a műfajnak, így egy zseniális szatíra helyett csak valamiféle kába akciófilmre futotta, ami mintha túl sok illegális tudatmódosító szer fogyasztása közben készült volna. Kár érte.

Szerző

Lia
Szerkesztő

Életigenlő, filmrajongó, könyvmoly, grafomán cosplayer.