Oldal kiválasztása

Az Élősködők (기생충) már a megjelenése után nagy port kavart világszerte, és a végén ez a por egyenesen dél-koreai sikersztrorivá varázsolta a filmet. A nemzetközileg elismert, mostmár többszörös Oscar-díjas Bong Joon-ho alkotása egy mérföldkőhöz vezetett, hiszen 1929 óta azelső film, amely idegen nyelven készült Best Picture díjat érő alkotás az Academy Awards lassan száz éves történetében.

Február 9-én összesen négy díjat nyert az Élősködők, köztük a fődíjnak is nevezett, Best Picture (Legjobb film) díjat is. Ezen kívül még a Best Foreign Language Film (Legjobb idegen nyelven készült film), Best Director (Legjobb rendező), Best Original Screenplay (Legjobb eredeti szövegkönyv) kategóriákban is győzedelmeskedett az egyébként  tipikusan nyugati szűklátókörű elitből álló Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (AMPAS) által többnyire kiemelt filmek felett. A dél-koreai sikereket leszámítva a gála idén is sok savat kapott (teljesen jogosan) a színesbörűek és nemzetiségek/etnikumok alulreprezeltáltsága miatt, de ez egy visszatérő probléma ezekben a körökben.

Ehhez részben kapcsolódik Bong JoonHo munkássága is, aki főleg társadalmi problémák megjelenítésével foglalkozott az elmúlt években. Már az Élősködők előtt is nemzetközi sikereket ért el a Cannes-i Filmfesztiválon a 2009-es Mother-rel és egyéb alkotásaival. A 27. Sundance Filmfesztiválon pedig már zsűriként szerepelt. Az igazi áttörést először viszont az első angol nyelvű filmje hozta 2013-ban. A Snowpiercer (설국열차) az akkoriban feltörekvő Chris Evans-szal főszerepben készült, és több hollywoddi híresség is szerepel benne, akik később mind pozitívan nyilatkoztak a koreai rendezőről. A film egy 1982-es francia poszt-apokaliptikus képregényen alapul, melyben egy új jégkorszaknak köszönhetően a társadalom életben maradt tagjai egy soha-meg-nem-álló vonaton kénytelenek élni. (Itt érdemes megjegyezni, hogy a téma újra felkapottá vált, és 2020 májusában érkezik az amerikai reboot is, szerencsére Bong Joon-ho közreműködésében.)

A vonaton a társadalom különböző rétegei ugyanúgy megnyilvánulnak, mint napjainkban, a gazdagok a vonat elejében, az első osztályon luxus körülmények között élvezik a vonat utolsó vagonjai által megteremtett életet. Ezt elégeli meg Curtis Everett, aki végül elvállalja a “hátsó szekció” vezetésével járó felelősséget és szembenéz a mozdonyt megalkotó és működtető Wilforddal (Ed Harris), és jobbkezével, Mason miniszterrel (Tilda Swinton). Ebben a társadalmi ostályharcró szóló disztópikus akciófilmben is megvan az a különleges elem, ami kifejezetten jellemző a Bong rendezőre, aki hatalmas hangsúlyt fektet a társadalmi ellentétek kifejtésére a filmvásznon, amit a Snowpiercer többrétegű története is remekül tükröz. ( How Bong Joon-ho revolutionized comic-book adaptations with Snowpiercer)

A Snowpiercer-t az Okja követte, melyet először 2015-ben jelentettek be. A tenyésztett amerikai szupermalac fiktív történetével előző cikkemben foglalkoztam. Bong Joon-ho 2017-es filmjében a fogyasztói társadalom sötét oldalának ment neki, amiben segítségére volt remek alakításával a “főgonosz” milliárdos egocentrikus cégtulajdonost ikerpárost alakító Tilda Swinton és a lecsúszott tévés természetvédő tudóst alakító Jake Gyllenhaal. Mindketten remekül alakítják eltorzult személyiségű karaktereiket, akik elkeseredettségükben lesznek még gonoszabbak Okjta tulajdonosának a 10 év körüli Mijának a szemében. Persze a világszenzációs génmódosított szupermalac történetébe a húsfeldolgozó ipar másik fontos tényezői, az álladvédő szervezetek is megjelennek a filmben: az önfeláldozó fiatalokból álló állatvédő szervezet mindent megtesz, vogy felfedje a valóságot a tenyésztett szuperdisznó faj létrejöttének valódi hátteréről és lerántsa a leplet a Tilda Swinton által vakon vezetett vállalatról.

Az Okját a 2017-es Cannes-i Filmfesztiválon mutatták be, ahol sok kritika és szúrós tekintetek ellenére 4 perces álló tapsvihar övezte a filmet. És ha ez mgé nem lenne elég bizonyíték, a 2019-ben elkészült Parasite, vagyis az Élősködők Cannes-ban tavaly egyhangú szavazattal nyerte meg az aranypálmát, majd ezt követően az Oscar szobrot is bezsebelte. A hat jelölésből négyet vitt haza a film, és ezáltal Bong Joon-ho rendező is, aki örökre beírta magát Dél-Korea történetébe, és a koreai hallyu hullám sikertörténetébe.

Szerző

Watchaholics
Blog könyvekről, filmekről, sorozatokról, és minden egyéb jóról az internet gráciáinak digitális tollából!