Oldal kiválasztása

Meg kell hagyni, az Apple TV+ startja nem sikerült jól, több saját gyártású sorozata is gyengén kezdett, és ennek sajnos oka van. A For All Mankind a második a sorban, amit a stream-csatornától nézek – utána még megpróbálkozok a The Morning Show-val, de a See már előre elvette a kedvem –, de az előzetesek alapján végig azt láttam, hogy ezek mindegyike egy koppintás, és a pilot megnézése után biztos is vagyok benne.

A hatvanas évek az Egyesült Államok és a Szovjetunió közötti űrversenyről szólt, ám míg a mi világunkban ezt a versenyt az USA nyerte – na, jó, nem nyerte, hanem a szovjetek vesztettek, később elmondom miért –, addig a sorozat egy alternatív univerzumban játszódik, ahol egy szovjet lépett elsőnek a Holdra, lekörözve ezzel az amcsikat. Nixon elnök persze azonnal bűnbakot keresett, és az Apollo 10 misszió egyik tagja tálcán kínálta fel neki az áldozati bárányt, de vajon ez elég ahhoz, hogy az amerikai űr-álomnak végleg befellegzik?

Alapvetően kedvelem az alternatív történeteket, és bár még nem kezdtem bele a The Man in the High Castle-be, már előre tudom, hogy imádni fogom az egész szériát. A For All Mankind is hasonló koncepcióra épült, vagyis egyetlen egy pontot megváltoztattak a történelemben, hogy az majd végighullámzik mindenen és mindenkin, csakhogy a készítők vagy nem ismerik kellően a történelmet, vagy amerikaiak lévén túlbecsülik önnön nagyságukat.

Elsőként egy apró történelem óra keretében tisztázzuk, hogy is „nyerte meg” Amerika az űrversenyt: az első kutyát a szovjetek lőtték fel az űrbe, az első embert is, az első nőt is és még sorolhatnám, az USA egy dologban volt első, ők küldtek először embert a Holdra, aki haza is jött, de nem ezzel nyerték meg az űrversenyt, hanem a szovjetek elvesztették, mert összeroppantak az űrprogram gazdasági súlya alatt. Vagyis ezen a ponton nem számít, ki jut elsőnek a Holdra, a Szovjetunió pénzügyileg, gazdaságilag, termelékenységileg kimerült, vagyis teljesen mindegy a sorrend, összeomlott volna, és ezzel véget is ér az űrverseny. Így ezt a történelmi pontot megváltoztatni nem okozott volna túl nagy változást a mostani világhoz képest, és azt, hogy ezzel nincsenek tisztában a készítők két dolog miatt lehet: egy nem ismerik a történelmet, vagy ha igen, akkor egy átlagos középiskolásnál is kevésbé, kettő, a készítők annyira diadalittasak önnön amerikai nagyságuk miatt, hogy elhiszik, bármilyen változás, ami máshogy alakul Amerikában, az súlyos fennforgásokat okoz a világban.

Elismerem, hogy végzett közgazdászként és történészként is, kicsit nagyobb rálátásom van a korszakra, de ha a széria készítői nem ásták bele magukat kellően ennek a kornak az összes kis apróságába, akkor minimum szégyelljék magukat! De rendben, tekintsünk el gőzölgő akadémikus énemtől, és húzzuk elő a sorozatnézőt, aki nagy szemekkel ül a kanapén, kezében a távirányítóval, és várja a következő csodát.

A For All Mankind egyszerűen nem jó, akárhogy nézem, akárhogy próbálok belemagyarázni csak egy dolgot is, nincs, amivel azonosulni lehessen vagy szerethessem. Itt van a tény, hogy a szovjetek gyorsabbak voltak, de hogy miért az nem derül ki – van egy kis ködösítés, hogy CIA meg a NASA lemaradt, de nagyon gyorsan elkendőzik a dolgot. És az sincs megmagyarázva, hogy az amerikaiak miért maradnak le, csak úgy megtörténik, eközben egy borzasztóan rossz időkezelést látunk, ahol egyszer két hetes startról beszélnek, aztán meg egy hónapot ugrunk előre és semmi sem történt. A rendezés dinamikája nagyon foghíjas, össze-vissza váltják egymást a lassabb és a felfokozottabb jelenetek.

Talán, talán van egy dolog, ami egészen megkapó, az a korabeli tévéadások használata, vagyis valódi régi felvételeket látunk Nixonról, a NASA-ról, és minden történelmi tényről, és ez azért ügyes. Illetve a két főszereplő, Joel Kinnamant és Michael Dormant is kedvelem, de ők ketten is kevesek ahhoz, hogy valóban megszeressem a szériát.

Apple TV+ versus sorozatnéző 0-2

Szerző

Catleen
Catleen
Alapító és főszerkesztő

Mindig online kütyüfüggő, “csak még egy epizód” suttogó, űrhajó gyűjtögető kocka, digitális bennszülött. Igazi fangirl és PR munkatárs a Serenityn.