Oldal kiválasztása

Azon szerencsés emberek közé sorolhatom magam, aki személyesen is ismeri On-Sait, vagyis Varga Bea írónőt, és Deszynek és a Könyvmolyképző Kiadónak hála nemrég számtalan kérdést feltehettem neki írói pályafutásáról, motivációjáról, meg a dinoszauruszokról!

Miért választottad az On Sai nevet?

Szeretem a bonsai fákat, ez a kedvenc fám. Annak idején az onsai nick a bonsai elütéséből eredt. Először blogot indítottam ezen a néven, majd az első novellám is így jelent meg, mert 2007-ben a kiadók még nem mindenhol engedték a magyar szerzői nevet. 2012-ben, amikor megjelent az első regényem, a Calderon, avagy hullajelölt kerestetik, akkor már lehetett volna magyar név, de a Varga Bea annyira gyakori, hogy féltünk, a neten rákeresve nehéz lesz megtalálni. Mára már kiderült, hogy tévedés, én vagyok a legbeább Bea, de akkoriban ezt nem lehetett tudni. Az On Sai nevet amúgy nagyon szeretem, főleg, mert rövid, és dedikáláskor az első egy óra után már minden szótag számít…

Milyen idei megjelenést, illetve készülő folytatást várhatunk tőled?

Vágymágusok 1. –Álruhában néven új young adult fantasy sorozatom indul. Egy olyan középkori világban járunk, ahol a nőknek tilos varázsolni, ám Rianna grófkisasszony mágusnak született. Összecserélik az ikertestvérével, és elviszik egy mágikus vizsgára, ahol a hazaérkező hercegnek toboroznak embereket. A regény október végén, november elején várható.
A másik történet felnőtteknek szól. A Szivárgó sötétség sorozat egy keresztény filozófiára épülő űropera, ahol kiirtották a vallásokat, így az emberiség védtelenül áll a két entitás, Isten és a Gonosz beszivárgásakor. A történet a szabad akaratról, és a döntések hatásáról szól, de mindez szórakoztató formában egy űrkaland során. Eddig négy rész jött ki: Scar, Lucy, Szürke szobák, Miogin bázis. Az Artúr kötet karácsonyra, vagy ha elcsúszik a nyomda, Könyvfesztiválra várható.

Melyik történetedet érezted mérföldkőnek az írói pályafutásod során?

A gyerekkönyvemet. A Segítség, támadnak a betűk! olyan gyerekeknek íródott, akik nem szeretnek olvasni. A nyelve egyszerű, a történet rövid, lendületes fejezetekből áll. Egy mágusiskolában az alsósok nem írhatnak, mert a rosszul leírt szavak életre kelnek, és megkergetik őket. Ez volt a negyedik könyvem, ami utánnyomást ért el, de ennek örülök a legjobban. Nagyon nehéz kicsiknek írni, és álmomban sem gondoltam volna, hogy ilyen lelkesen olvassák majd.

Ha választhatnál egy karaktert a sajátjaid közül, akivel együtt vacsorázhatnál, ki lenne az?

Az Apa, randizhatok egy lovaggal? regényből Bah mágussal, aki bizonyára kifejtené, hogy a technika csak ezoterikus babonaság, és igenis mindennek mágikus alapja van. Én meg bólogatnék, elvégre egy harci mágusnak nem bölcs ellentmondani.

Mit olvasol most?

Épp Freud: Rossz közérzet a kultúrában esszéjét olvasom újra. Az év ezen szakában nagyon sok regény és mesekönyv szerkesztését ellenőrzöm, és ilyenkor ne tudok fikciót olvasni, hanem a szakkönyvek és esszék pihentetnek.

Kiket tekintesz példaképnek, inspirációnak?

Orson Scott Cardot nagyon szerettem íróként és irodalomszervezőként is. Rengeteget tanultam a kreatív írás cikkeiből is.

Úgy tudom, a sci-fi nagy kedvenced, mit szeretsz benne a leginkább?

A sci-fi a szellem szabadsága, egy intellektuális játszótér. Kiválóan meg lehet fogalmazni egy társadalomkritikát, ha az ember felnagyítja, kiemeli, és másik világba helyezi a témát. A könnyedebb ágát meg a szórakozás miatt szeretem, egy csipetnyi űr minden történetet feldob.

2017-ben jelent meg A siker tintája, mi inspirált a megírásában?

A szórakoztató irodalom évtizedek óta mostohagyerek, az amatőr írók légüres térben érzik magukat. A siker tintája egyfajta kalauz, ezerháromszáz beküldött kézirat, és több év íróiskolai tanítás után született, és a legfontosabb visszatérő kérdéseket taglalja. Szó esik arról, kezdőként hogyan lehet túlélni a szerkesztést, melyek a leggyakoribb dramaturgiai gondok, vagy gyakorlott íróként mire figyeljünk egy zsánerváltásnál. Viselkedéselemzőként pedig azzal foglalkoztam, hogy az íróknak milyen lélektani problémái lehetnek, ami gondot okoz az életvezetésben vagy az írásban. A könyv formailag egy lapozgatós kalandkönyv, nemcsak sorban lehet olvasni a fejezeteket, hanem előkészítettem ösvényeket is. Meglepődtem, amikor olvasók és bloggerek is hozták dedikáltatni. Számukra izgalmas volt, hogy bepillanthatnak a kulisszák mögé egy olyan világba, amit nem látni kívülről.

Az Aranymosás Íróiskolában is tevékenyen részt veszel, miért indítottátok el a kurzusukat?

Az írók kérték, hogy legyen valami tanulási lehetőség, mert nem boldogulnak egyedül, hiába értik, mi a hiba, nem tudják javítani. Én problémamegoldó vagyok és ez egy probléma volt, így megbeszéltem a kiadóvezetővel, Katona Ildikóval, aki szabad kezet adott. Amikor megírtam az első két kurzus anyagát, és kialakítottam egy gyakorlati módszert, bele sem gondoltam, hogy ebből egy komplex képzési rendszer lesz. Mi egy hiányt töltünk be, nem a kezdőkkel foglalkozunk, hanem a kurzusokra felvételi van, és az erősebb tudású amatőr írók jönnek tanulni. Kifejezetten az írói eszköztár fejlesztése és a publikálás a cél. Gyakorlott szerkesztők vezetik, és minden típusból évente csak egy kurzust tartunk, maximum 15 fővel. Jelenleg van Szövegboncnok, Párbeszéd, Leírás, Dramaturgia, illetve speciális kurzus a Young adult és a New adult írás oktatása. A fiataloknak nyaranta indul egy rövidebb Ifjúsági kurzus, ide nincs felvételi. Én már nem tartok írói kurzust, sajnos nem fér bele az időmbe, hanem szerkesztőket tanítok a Szövegkertészet keretében.

Melyik Aranymosás Íróiskolás kurzus áll hozzád a legközelebb?

Most a Szövegkertészet, a szerkesztők tanítása. Nő az Aranymosás projekt, és új kollégákra van szükségünk, de sajnos van egy gyakorlati rés az egyetemi képzések és a között, amire nekünk a gyakorlatban szükségünk van. Évente kettő-három fővel foglalkozom, felvételivel kerülnek be, és az illető végigkíséri az éves munkafolyamatokat és magyarázok neki a könyves szakmáról, a zsánerspecifikus szerkesztésről, írók lélektanáról.

2011-ben kezdődött az Aranymosás – aminek sikere azóta is töretlen –, mi hívta életre ezt az évenkénti lehetőséget?

Katona Ildikó, a Könyvmolyképző főszerkesztője és kiadóvezetője rendkívül innovatív. Mint kiderült, évek óta gondot jelentett neki a kiadóba küldött kéziratok halma, és az, hogyan lehetne mindezt hatékonyan átrostálni. Én akkoriban egy pszichológiai felmérés szervezésében dolgoztam, és a kreativitás kutatásában és a tehetséggondozásban képzeltem el a pályám. Csak az írás melléktermékeként tanultam meg szerkeszteni és hobbiként tűnődtem egy irodalmi ügynökséget létrehozásán. 2011 augusztusában találkoztunk, mindketten előadók voltunk a szegedi sci-fis táborban. Nem tudtam, hogy utánam kérdez, és vicces módon még akkor sem fogtam fel, amikor szerkesztést és lektorálást kért, hogy lényegében állásinterjú zajlik. Felkért előbb egy háromhetes írástechnikai játék lebonyolítására, megnézte, hogyan kommunikálok, majd pedig főállású szerkesztőnek a pályázat kivitelezésére. Októberben elindítottuk az első Aranymosást.

Az Aranymosást minden évben nagy várakozás övezi, az első évhez képest miben változott a kiválasztási rendszer?

Sok dologban, hiszen minden évben finomítunk a módszeren. Most, a kilencedik évben szétválasztottuk a mesepályázatot és a regénypályázatot, letisztítva a profilt. Az Aranymosás innét kezdve regényíróknak szól, és ahány mű átmegy a rostán, az megjelenhet. Míg a gyerekkönyveseket A legvagányabb olvasókönyvem pályázatra várjuk, ahol az első három helyezett pénzjutalomban részesül. Akik bejutnak az antológiába, azoktól kérjük be az önálló mesekönyvüket. Jelenleg ötven magyar írónk van.

13, Van kedvenc dinoszauruszod?

Naná, hogy van, három gyerekemmel vívtam dinócsatákat. Le a T-Rexszel, az én hősöm a keményfejű Triceratops!

Szerző

Catleen
Catleen
Alapító és főszerkesztő

Mindig online kütyüfüggő, “csak még egy epizód” suttogó, űrhajó gyűjtögető kocka, digitális bennszülött. Igazi fangirl és PR munkatárs a Serenityn.