Oldal kiválasztása

Íme a film amit elég sokan vártak – ki Jennifer Lawrence és minden velejárója miatt, ki a magyar helyszínek miatt –, és ami eddig kapott hideget-meleget. Én meg csak ülök itt széttárt karokkal, azt gondolván, hogy miért is legyen egy színésznek minden egyes munkája maga a tökély és miért fürödjön díjesőben állandóan? Igen, a Vörös veréb messze nem Lawrence legjobb mozija, sem a játék, sem a forgatókönyv szempontjából, de némely kritikát hallgatva vagy olvasva olyan érzésem volt, mintha pár néző a kákán is csomót akar keresni – és az ilyenek persze találnak is bőven.

Először azonban kanyarodjunk vissza az alapsztorihoz: Dominika Egorova (Jennifer Lawrence) fényűző balettáncos karriere a Bolsojban hirtelen véget ér, amikor egy komoly lábsérülést szenved egy előadás során. A lány ugyan kissé hosszú idő után felépül, ám annyira nem, hogy ismét színpadra tudjon állni, viszont beteg édesanyjáról (Joely Richardson) is gondoskodnia kéne. Ekkor kerül a képbe Dominika nagybátyja, Ivan (Matthias Schoenaerts), aki a kormánynak dolgozik és megkéri Dominikát, hogy segítsen egy miniszter után kémkedni. Az akció balul sül el, amikor a lány gyilkosság szemtanúja lesz, ekkor Ivan válaszút elé állítja: meg kell halnia, vagy csatlakozik a Veréb programhoz, aminek során csábításra specializálódott kémmé képzik ki. Dominika az utóbbit választja és kisebb buktatókkal átmegy a vizsgán, ám első komolyabb küldetésén máris nehéz helyzetbe kerül, aminek legfőbb oka egy amerikai kém, Nate Nash (Joel Edgerton) jelenléte.

A magyar nézők számára nyilván a Budapesten, és az egyéb hazai helyszíneken forgatott jelenetek az egyik legizgalmasabb része a filmnek, ami teljesen érthető, hiszen fantasztikus érzés nagy képernyőn viszontlátni olyan helyeket, ahol esetleg mi is gyakran járunk rám például a dunaújvárosi Fabó Éva uszoda látványa volt a legnagyobb hatással, hiszen abban a medencében tanultam gyerekként úszni, amiben a két főszereplő is csobbant egyet. Azt azért hozzá kell tenni, hogy a moszkvai szcénákhoz szintén Budapestet használták, ez pár néző számára biztos kizökkentő lehet, én speciel élveztem, hogy menet közben felismerősdit játszhattam. A film nagy részében remek összhangban van a szocialista retró és a modernitás (és nem csak a díszletek tekintetében), amihez Budapest a maga építészeti kettősségével tökéletes választás volt.

A történet igazából nem nagy durranás, hiszen egy-két kivétellel túl sok újdonságot nem tartalmaz, és nincs mélyenszántó mögöttes tartalma sem, látványmozinak azonban nem elég könnyed, mivel a nyílt csontoktól elkezdve a bőrnyúzáson át a komoly lelki és testi megaláztatásig minden van benne. Ha a Vörös verebet úgy nézzük, mint Dominika „eredettörténetét” – sejtelmem szerint ez volt az alkotók eredeti célja is –, akkor nagyjából felesleges is moralizálni. Természetesen érdekes lett volna, ha jobban belemerülünk a Verebek lelkivilágába, a program történetébe, esetleg Nate-et is jobban megismerjük, de ehhez már egy sorozat kellett volna, nem pedig egy film. Persze, így felszínesnek hathat a végtermék, ám az sem igaz, hogy élvezhetetlen lenne, vagy hogy a meztelenkedés és az erőszak felesleges töltelékek voltak a sztoriban.

Mindent összevetve nem rossz a Vörös veréb – nagy valószínűséggel ez sem lesz az év filmje, ám egyszer, vagy akár többször is érdemes megnézni, ha nem bánjuk a nyomasztó témákat vagy az esetlegesen nehezen nézhető jeleneteket.

Szerző

Misplaced
Szerkesztő

Koncertmániás detektívgyakornok, kezdő anglofil, rendkívül utópista Metal Lady. Elfogult rajongó, egyben egy leendő exkluzív kutyasziget tulajdonosa.
Watchaholics
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.