Tudom, hogy a mai „mainstream” mozinéző a jó kis közönségfilmekhez – a blockbusterekhez, a vígjátékokhoz, a horrorokhoz – van hozzászokva, viszont néha igenis érdemes más irányba is tekingetni, és beülni egy olyan színvonalas dokumentumfilmre, mint a Raffaello – A festőfejedelem.
A Raffaello az itthon az Urániában és más művészmozikban játszott A művészet templomai című dokumentumfilm-sorozat kilencedik epizódja (és az első, amit én láttam – tudom, szégyen), ami a nagy reneszánsz mester, Raffaello Santi életét és munkásságát mutatja be kilencven percben, a lehető legmodernebb technológiát felhasználva.
A „történet” nagyjából kronologikusan halad, betekintést engedve a mester gyermekkorába, tanulóéveiben, firenzei, majd pedig vatikáni munkáiba – megspékelve világi megbízatásokkal –, kitérve személyes passzióira, hírnevére, és szerelmeire. Hogy közelebb hozzák Raffaellót, mint embert a közönséghez, a film a mester a nézőhöz intézett monológjával indít, és kis, játékfilmszerű betéteket tartalmaz, amik vizualitásának alapját sokszor Raffaellóról a halála után készült, életének fontos eseményeit ábrázoló festmények szolgáltatták.
A film számos fontos, ismert és kevésbé ismert műalkotást is bemutat, amiken lassan halad végig a kamera, kiemelve Raffaello zsenialitását, és, hála a 3D technikának és a nagyfelbontásnak, feltárva minden kis apró, fontos részletet, miközben neves művészettörténészek kommentálják a látottakat, kitérve a művek életrajzi vonatkozására, a kompozícióra, a színek játékára, és a képek szimbolikus üzenetére. A film összehatását pedig az olasz tájról, drónokkal készített, csodás felvételek teszik teljessé.
Amondó vagyok, hogy az igazi nagy művészek munkáit testközelből, valós mivoltukban a legjobb megtekinteni, hiszen úgy vagyunk képesek a legjobban magunkba szívni ezen alkotások hangulatát – azonban, mivel az ilyen műremekek a világ legkülönbözőbb pontjain kapnak helyet, felkeresésük nem éppen a legegyszerűbb feladat. Viszont ha már élőben nem is láthatja őket az ember, A művészet templomai a második legjobb lehetőséget biztosítja megtekintésükre.
A Raffaello – A festőfejedelem december 14-étől látható a hazai mozikban.
Szerző
-
Alapító és főszerkesztő-helyettes
A kedves-naiv-romantikus macskamán, aki írói ambíciókat hajszol. Reménytelen fangirl és könyvmoly.