Oldal kiválasztása

A Cartagena volt az első társasjáték, amit felnőtt fejjel, saját elhatározásból vettem meg magamnak, és ezt azóta sem bántam meg, a mai napig a kedvenc játékom. Minden korábbi társasjátékomra úgy tettem szert, ahogy a többség: ajándékba kaptam. Az egyetemi évek alatt többször játszottam a ma már híres/hírhedt Catan telepeseivel, és úgy döntöttem, hogy muszáj megvennem magamnak is, így életemben először elzarándokoltam egy társasjáték szaküzletbe. De karácsony előtt nem sokkal jártunk, a Catan pedig a legnagyobb slágerterméknek számított a játékpiacon, így nem volt készleten. A boltvezető néni azonban rendkívül kedves volt, és mondta, hogy ha szeretem a stratégiai játékokat, akkor mutat nekem a Catannál szórakoztatóbbat is. Elővette a Cartagénát, és játékra invitált. Hiába szabadkoztam, hogy nincs nekem 3-4 órám ott helyben megtanulni egy játékot és lejátszani egy teljes menetet, de rámutatott arra, amit a mai napig a Cartagena legelőnyösebb tulajdonságának tartok: percek alatt megtanulható, és egy-egy menet maximum fél órát vesz igénybe, de többnyire még annyit sem. Egy óra múlva túl voltunk 3 partin, én pedig egy Cartagena boldog tulajdonosaként távoztam az üzletből.

De mi is az a Cartagena?

A játék eredete történelmi múltra tekint vissza: 1672-ben egy nagy csoport mindenre elszánt kalóz az éj leple alatt szökést kísérelt meg a sokak szerint bevehetetlen Cartagena erőd-börtönéből. Bár vállalkozásuk vakmerő volt, ők mégis nekivágtak és sikerrel is jártak. Azt mondják, nem sokkal ezután egy játék jelent meg a Karib-tenger térségében, mely emléket állított a kalandos szökésnek. A játék két formában terjedt el: Jamaicán a gyorsabb, a véletlennek nagyobb teret engedő szabályok alapján játszották, míg a játék taktikusabb, erősebb gondolkodást igénylő variánsát Tortugán kedvelték jobban. Én az első, gyorsabb verziót mutatom most be.

A játék lényege röviden

Minden játékos egy hat főből álló kalózcsapatot irányít. A kalózok a börtön foglyai, de az erőd falain kívül egy hajó vár rájuk. A feladat, hogy a játékos kalózai minél hamarabb eljussanak a börtönt és a kikötőt összekötő tekervényes földalatti katakomba-rendszeren keresztül a hajóhoz. Abban a pillanatban, amikor egy játékos mind a hat kalóza elérte a hajót, az vitorlát bont és kifut a nyílt tengerre. Ekkor a játék véget ér.

Mi van a dobozban?

  • 6 db térkép modul (mind a két oldalán nyomtatott, kétoldalas). Mindegyiken a föld alatti folyosó egy-egy szakasza látható. A modulokon hat jel különböző sorozata található (kulcs, kincs, pisztoly, zászló, horgony, rumos üveg) véletlenszerű sorrendben, összesen 12 féle képpen. A modulokból álló kétoldalas térkép előnye, hogy a pályát számtalan verzióban le lehet tenni, minden alkalommal más-más kombinációkkal.
  • 1 db hajót formázó lap, ez a tulajdonképpeni CÉL
  • 103 db kártya. Ebből 1 db nyíl, ami csak a Tortuga verzióhoz kell, a többi lapon pedig a már említett kulcs, kincs, pisztoly, zászló, horgony, rumos üveg szimbólumai találhatóak (jelenként 17 db kártya)
  • játékosonként 6-6 darab kalóz bábu, összesen 5 színben.

 

A játék menete

Miután felállítottuk a tetszőlegesen összerakott pályát, a folyosó egyik oldalára kell tenni az összes játékos bábuját (személyenként hatot), a folyosó másik végére pedig a csónakot. Ezután a megkevert pakliból fejenként 6 lapot kiosztunk, amit a játékosok kézben tartanak (nem nyílt a játék, tehát egymás lapjait nem láthatjuk). A pakli maradéka lesz a húzópakli, ezt színnel lefelé az asztalra helyezzük.

Ezután megkezdődik a tényleges játék, ami körökre oszlik. A saját körében minden játékosnak 3 manőverezési lehetősége van, vagyis 3-szor mozgathat bábut. Ezt kétféleképpen teheti meg:

  • a kezében lévő lapok közül kijátszik egyet, és az általa választott bármely bábut az ahhoz a bábuhoz a táblán legközelebb eső, még szabadon álló szimbólumra lépteti előre.
  • Értelemszerűen a kézből hamar elfogy a játék elején kiosztott 6 lap, így újabb lapokat kell szerezni. Ezt úgy lehet megtenni, hogy a játékos egy, a már táblán lévő bábuját visszafelé mozgatja, a bábuhoz legközelebb eső másik bábuhoz (a másik bábu színe ebben az esetben lényegtelen). Ilyenkor a kalóz menekülés közben visszamegy segíteni a lemaradtaknak, és a segítségéért cserébe jár a jutalom, vagyis a kártya.

Ezt a kétféle lépést teheti meg az adott játékos a saját körében összesen háromszor, tetszőleges variációkban. Tehát megteheti, hogy három kártya felhasználásával háromszor előre lép (akár 3 különböző bábuját előre mozgatva, akár ugyanazt a bábut háromszor), de azt is megteheti, hogy 3 bábujával is hátrafelé lép, hogy kártyákhoz jusson, illetve ezt a két lépést kombinálhatja, pl előre-hátra-előre.

Előrefelé mozgás: A játékos kihív egy lapot a kezéből, majd kiválaszt egy kalózt a saját csapatából. Választhat egy, már a katakombában álló tengerészt, de kijelölhet olyat is, aki még várakozik a földalatti labirintus bejárata előtt. A kiválasztott kalóz előre léphet a legközelebbi olyan jelig, amely a kijátszott kártyán látható és még nem áll rajta egyik játékos tengerésze sem. Ha a kiválasztott kalóz előtt nem találunk olyan jelet, amely a kártyán van és nincs elfoglalva bábukkal (máshogy fogalmazva, ha a kalóz előtt, a kijátszott kártya jelének megfelelő jeleken mindenhol állnak, mindegyik foglalt), akkor a kalózt végigvezethetjük a folyosón és beszállhat a várakozó hajóba.

Visszalépés a bábuval: A játékos kiválasztja egy, már a labirintusban álló kalózát. A kiválasztott tengerész visszafelé lép az első olyan jelig, ahol egy, vagy kettő kalóz már várakozik. (Mindegy, hogy saját, vagy az ellenfél bábuja.) A hátrafelé mozgásnál a „szabadon levő” jeleket, valamint azokat a mezőket, ahol már három tengerész áll, figyelmen kívül kell hagyni. Egy mezőn maximum három bábu állhat. Ha a játékos bábuja a visszafelé mozgás közben először olyan mezőt ér el, ahol egy kalóz áll, akkor a mozgás véget ért, a bábunak meg kell állnia és a játékos húzhat egy lapot a húzópakliból. Ha a játékos bábuja a visszafelé mozgás közben először olyan mezőt ér el, ahol két kalóz áll, akkor a mozgás véget ért, a bábunak meg kell állnia és a játékos húzhat két lapot. Visszafelé lépés közben azonban nem megengedett, hogy bábuvak átlépjünk egy olyan mezőt, amelyen egy kalóz már áll, csak azért, hogy elérjünk egy olyan jelet, ahol két tengerész várakozik.

Az a játékos győz, aki elsőként juttatja el minden kalózát a hajóba. Ahogy látszik, ezt sokféle taktikával meg lehet tenni. Lehet agresszíven előretörni, és lehet óvatosan, gyűjtögető módszerrel haladni. Mindeközben érdemes figyelni arra, hogy egy-egy ábrán ne ácsorogjunk sokáig, mert ha több azonos ábrán is állunk, azzal a másik felet is hozzájuttatjuk a lehetőséghez, hogy ezeken gyorsan átsuhanjon.

Minél többen játsszuk, annál érdekesebb, hiszen annál több kalóz van a pályán (tehát annál több mező lesz foglalt, és okos kártyahasználattal annál gyorsabban lehet a foglalt mezőket átugorva keresztüljutni, valamint annál könnyebb kártyát szerezni. Mindemellett a Cartagena azon kevés stratégiai játékok közé tartozik, amit kettesben is teljes élvezeti értékkel lehet játszani.

A játékhoz jól jön a taktikai érzék, elemzőkészség és a gyors alkalmazkodás a folyamatosan változó helyzethez, jól fejleszti a készségeket, és nem mellesleg a gyerekek számára fontos értékre nevel: nem csak a mindenáron való előretörés a fontos, mások segítése hosszútávon kifizetődő, hisz mind egymásra vagyunk utalva.

Nem véletlen maradt 10 év elteltével is a kedvenc játékom:

  • a többi társashoz képest teljesen megfizethető (6000 ft alatt van az ára újonnan is)
  • ketten és többen egyaránt játszható
  • elsősorban felnőttjáték, de egy értelmes kisiskolás már felfogja a szabályokat és képes élvezni a játékot, így kb 7-8 éves kortól felfelé bárkinek ajánlom, igazi családi társasjáték
  • nem kell rááldozni 4-6 órát, akár 20 perc alatt végigvihető
  • könnyen, gyorsan adaptálhatóak a szabályok
  • a kétféle játékmódnak, a tetszés szerint rendezhető pályának, valamint a különféle taktikáknak köszönhetően rendkívül változatos
  • ugyanakkor semmit sem bíz a szerencsére, valódi taktikai játék.
  • Szociálisan is fejleszt

 10/10.

Szerző

Lia
Szerkesztő

Életigenlő, filmrajongó, könyvmoly, grafomán cosplayer.