Oldal kiválasztása

Sok gonosz babás horror és thriller film kering a világban, legyenek azok jók (Chucky, Pinokkió Bosszúja) vagy kevésbé jók (Dolly a gyilkos baba). Így vagy úgy, de az ilyen filmek lényege az, hogy valami túlvilági entitás szállta meg és tette élővé ezeket a játékokat. Nos, mai cikkünk kis édes (nem, nem olvastátok rosszul, tényleg azok) alanyai voltaképpen nem is rosszak csak attól függ, ki irányítja őket. Íme, a Gyilkos Bábok vagy eredeti címén, Puppet Master.

A film elején láthatjuk, ahogyan egy idős férfi, Andre Toulon (William Hickey) éppen befejezi egyik bábuját ,Jestert. Az idős férfi azonban tudja, percei megvannak számlálva, hiszen a náci kémek még a nyomában vannak, így még időben elrejti életre hívott bábjait, saját maga pedig öngyilkos lesz. Évtizedekkel később egy csapat parafenomén érkezik az egykor nívós szállodába, ahol a hotel fiatal tulajdonosnője Megan Gallagher (Robin Frates) közli velük, hogy korábbi vezetőjük (és egyben az ő férje) Neil Gallagher (Jimmie F. Skaggs) elhunyt. A négy vendégből három láthatóan örül annak, hogy a kapzsi és megszállott férfi nincsen már köztük, ellenben a rossz dolgokat már korábban megálmodó Alex Witacer (Paul le Mat) az özvegy oldalára áll. Persze a történetből kiderül az is, hogy Neilnek a rögeszméjévé vélt Toulon bábuinak és a titokzatos elixirnek a megtalálása – azt azonban senki nem tudja, hogy a kattant férfi sikerrel is járt.

 

Hát, ha szabad ezzel a képzavarral élnek, akkor a Gyilkos Bábok (még egyszer köszönet a magyar fordítóknak), egy aranyos horror. Jó, persze vannak benne véres jelenetek, és egy-két bábú képessége elég bizarr (pl: Leech-woman), de belegondolok abba, hogy őket egy jó akaratú ember készítette (a későbbi filmekből kiderül, hogy nyomós okkal), csak aztán egy elmebeteg karjai között is tenniük kell azt, amit az új mesterük a síron túlról is elvár tőlük – hogy likvidálják korábbi társait. A gyilkosságok nem túl vérszegények, de nem is túl vérbők ahhoz, hogy akármelyiken is felhúzzuk a szemöldökünket, és azt tudom mondani, hogy mindenki testhezálló halálnemet kap.

Sajnos ebből lehet következtetni arra, hogy Toulonon és a film további részében központi szereplő Alex-en kívül nincs sok komoly szereplő. Még Meganra se tudom azt mondani, hogy az lenne, mert a legtöbb esetben csak sír és/vagy visít, mint a fába szorult féreg. A Dana, Frank és Carissa háromszög pedig csak arra voltak jók, hogy jó alaposan megutáljuk őket, mielőtt eléri őket a csúfos vég. Ellenben a bábuk valami hihetetlen módon aranyosra sikeredtek: Blade, az örök felderítő talán a legismertebb és legszeretettebb az egészből, és nem csak azért, mert úgy néz ki, mint egy ballonkabátos lidérc, hanem…mert cuki. Jester és Pinhead az agy és az izom, a már korábban említett Leech Woman és Tunneler pedig felelősek az igényes kiiktatásokért. És bár elsőre úgy tűnik, teljesen függenek mesterük szavaitól, a film végére kiderül, hogy aki nem tiszteli (és nem szereti) őket, azokkal szemben ők sem kedvesek.

1989-es film lévén a kinézete már nem a legmegszokottabb, ellenben technikailag nagyon jól kivitelezett: a Blade szemszögéből menő kameramozgások, maguk a báboknak az irányítása és úgy a szépen megalkotott helyszín együttesen eléri azt, hogy egy picit azért feljebb menjen a lúdbőr faktor. Nem nagyon, csak egy kicsit.

Ajánlani tudom a Puppet Master-t mindenkinek – elsősorban annak -,aki még vevő a bábos-ijesztgetős filmekre, de kezd megcsömörleni az újabb daraboktól.

Szerző

Hanama
Alapító és szerkesztő

Főállású gamer, horror rajongó és anime szakértő. Sok mindenről szeretek és tudok beszélgetni, ezért is jó zombi módjára mindenki agyára megyek.