Oldal kiválasztása

Dragomán György bestsellere szolgált névadó forrásként a 2017.március 9-én bemutatott angol-német-svéd-magyar drámához, de hogy ezen kívül a filmnek mi köze van a könyvhöz, az egy elég érdekes kérdés. Mármint ha kérdés lehet az, hogy a kiragadott mozzanatok kifordított árnyait mégis hogyan definiálhatjuk. Igazándiból talán inkább arról érdemes gondolkodni, hogy vajon mi értelme lehetett egyáltalán összehozni ezt a két művet a marketinges szempontokon kívül.

A történet egy diktatórikus rendszer perifériáját mutatja be egy kisfiú szemszögén keresztül onnantól kezdve, hogy az édesapját elviszik a lázadóknak létrehozott munkatáborok egyikébe egészen odáig, hogy végül újra találkozzanak a nagypapa temetésén. Mindez alatt kirajzolódnak a hétköznapok keserves egymás utánjai, de valahogy a filmnek nem sikerül hitelesen bemutatnia ezt a furcsa, múlt-jövő világot.

A film fő problémája az, hogy egyáltalán nem koherens, és ez a legalacsonyabb szintig mindenhol megmutatkozik. Ezt erősíti fel az, hogy bár a könyvben éles vonásokkal körül határolt, apró gesztusok sokaságával elmélyített karakterek jelennek meg, ezeket a film a felszínen tartja, össze-vissza és indokolatlan, felnagyított és kiforgatott alakokat farigcsálva belőlük. Félre értés ne essék, a színészek a körülményekhez képest egészen hitelesek, Djata (Lorenzo Allchurch) és az anyukája (Agyness Deyn) jól működnek együtt és külön is, a kisfiú méltó partnere lesz a magára maradó nőnek, bár talán pont emiatt egy kissé inkább testvér kapcsolatot láthatunk közöttük.

Ugyan a könyv is lazán összefűzött történetek sorozata, ott mégsem jelenik meg ez a fajta szétszórtság. Jóllehet a dramaturg, Alex Helfrecht láthatóan sokat dolgozott azon, hogy újra alkossa a történetet, és a megtartott szereplőket, történetszilánkokat újabb fordulatokkal valahogy összekoholja, az események vonulata nem lett túl eredeti. Talán odavezethető leginkább vissza ez a csalódottság a történetvezetés, a cselekmény az eredetihez képest megváltoztatott részeivel kapcsolatban, hogy teljesen céltalannak tűnnek ezek a variálások. Ha az új, jövőbe helyezett fikcióban a szereplők cselekedetei, attitűdjei vezetnének valahova, összeállnának egy egésszé, nem volna ekkora probléma, hogy nem ragaszkodtak Dragomán könyvéhez, de sajnos nem ez a helyzet. Drabálissá, nyerssé teszik ezt a vasvillás gigász árnyékában létező világot.

Amiben a film mégis jó lehet, az az erőszakosság túlzás nélküli megjelenítése, gyönyörű, de mégis sivár képekkel dolgozik, nem kendőzi el a gyerekekben felgyűlő, majd az egymás elleni háborúzásban kirobbanó feszültséget, agressziót. Érdekes még a főcím, ahol képregényes formában skiccelnek fel egy előtörténetet, és ez később folyamatosan jelen van a táj fölé magasodó vasvillás ifjú szobor képében, ami kilóg a nyers, éles képekről.

Összeségében mindenkit óvva intenék tőle, hogy megnézze a filmet, mert bőven nem ér meg kilencven percet az életünkből az a minimális érték, amit nagy nehezen ki lehet bányászni Alex Helfrecht és Jörg Tittel alkotásából. Inkább olvassunk egy kis kortárs irodalmat, ha már nagyon nem tudunk mit kezdeni magunkkal.

Szerző

Watchaholics
Blog könyvekről, filmekről, sorozatokról, és minden egyéb jóról az internet gráciáinak digitális tollából!