Név: Hodozsánné Balogh Réka
Nick: Rka
Csillagjegy: Oroszlán
Szülőváros: Budapest
Foglalkozás: Beszerzési asszisztens egy kiskereskedelmi áruházláncnál
Kedvenc film/sorozat: nagy film- és sorozatrajongó vagyok, így nehéz kiemelni „kedvencet”, de a jó öreg Mátrix-sorozat és a Különvélemény című film tették a legnagyobb benyomást rám
Kedvenc zenei stílus/előadó: „mindenevő vagyok” zene terén is
Kedvenc videojáték: már körülbelül négy éve a League of Legends a nagy kedvenc, de előtte a Quake széria volt
Háziállat, kiskedvenc: sajnos nincs
Mióta játszol és mi volt számodra az első nagy játék-szerelem?
Ha lehet ezt mondani, az első videojátékos élmények egy Commodore 64-es géphez kapcsolódnak. Remélem, van még olyan, aki emlékszik a szép nagy floppykon futó pasziánszra és tankos játékra. 🙂 Nos, én velük ismerkedtem meg először. Aztán néhány évvel később két általános iskolás osztálytársnőmmel a Quake-széria szerelmesei lettünk, a sorozat szinte összes részét végigjátszottuk.
Alapító tagja vagy a Queens of Game-nek, mi volt a motivációd ebben?
Magyarországon és szerte a világon mind a játékos lányok, mind a streamer lányok megítélése egy kis réteg alapján történik, és ennek a rétegnek nem a játék az erőssége. A Queens of Game egyik fő célkitűzése, hogy megmutassuk, léteznek olyan a gamer lányok, akik nem feltétlenül nőiességükkel vívják ki a figyelmet, hanem éppen olyan jól képesek teljesíteni, mint fiú társaik.
A másik fontos út, amin elindultunk, és amit a későbbiekben erősíteni is szeretnénk, az a biztonságos játék, a tolerancia és egymás elfogadása. Szeretnénk fellépni az internetes “bully” ellen, a játékon belüli zaklatás, a szexuális zaklatás ellen. Mivel ezekről a közösségi média felületein keresztül tájékozódik az ebben legjobban érintett generáció, ezért kézenfekvőnek tűnt, hogy ezeken a csatornákon tudjuk őket elérni.
Terveink közt szerepel továbbá olyan fontos szociális kérdések, kampányok eljuttatása a nézőinkhez és olvasóinkhoz, mint a mellrák elleni kampányok, vagy éppen a kapcsolaton belüli vagy a családon belüli erőszak felismerése. Szerencsére ehhez erős szakmai hátteret is kapunk, pl. az Országos Gyermekegészségügyi Intézet munkatársainak a támogatását, szociológusok, pszichológusok vagy épp játékkutatók segítségét.
Úgy tudom a fotózás is érdekel, milyen érzés, hogy most a kamera másik oldalán is szerepelsz?
Fúúú, ez nagyon érdekes kérdés. Sokáig úgy éreztem, azt tapasztaltam, hogy a kamera mögött a helyem. Szeretek olyan pillanatokat megragadni, olyan szemszögből bemutatni dolgokat, eseményeket, amiket nem feltétlen látnak meg mások. Ráadásul így kerültem a hazai esport közegbe is, ugyanis az Egymillióan a magyar esportért szervezet hivatalos fotósaként egyre több rendezvényre látogattam ki.
Aztán egy vakmerő ötlettől vezérelve, megkérdeztem Németh Beatrixot, Bejját, hogy mi lenne, ha egyszer kipróbálnám magam, mint műsorvezető. Pozitívan fogadta az ötletet, és nem kellett sok, máris a kamerák másik oldalán találtam magam.
Először nagyon szokatlan volt, meg kellett tanulnom kezelni a helyzetet, az emberek figyelmét. Az elvárásokról pedig nem is beszéltem. Nagyon érdekes, hogy a közönség hangulatát folyamatosan figyelemmel kell követni, hogy mi az, ami tetszik nekik és mi az, ami nem. Egy esemény elején például sokszor érzem azt, mikor megjelenek, mintha megfagyna a levegő. Mintha az emberek itthon még idegenkednének a női hostoktól, nem tudják, mire számítsanak, hogyan kezeljenek minket.
De mindent egybevetve nagyon élvezem, nagyon szeretek például interjúkat készíteni a játékosokkal. Ilyenkor igyekszem mindig úgy bemutatni őket, ahogy még nem látta a közönség.
League of Legends rajongóként sokszor tudósítottál már bajnokságokról, versenyekről, hogyan készülsz fel ezekre?
Nagyon fontos, hogy például egy bajnokságban résztvevő csapatokról a lehető legtöbb információ a birtokomban legyen. Ki mikor csatlakozott, mennyi ideje játszanak együtt a jelenlegi felállásban, stb? Ennek érdekében igyekszem napi szinten képben lenni az őket érintő dolgokkal.
Továbbá mindig nyomon követem az adott bajnokságot, hiszen az offline döntőig megtett út is nagyon fontos. Kivel játszottak az online kvalifikációk során vagy az alsó/felső ágon, mennyire voltak szorosak a meccsek, ki vagy mi döntötte el az adott mérkőzés eredményét. Ezek is mind érdekesek lehetnek a finálé szempontjából.
Amikor, mint műsorvezető vagyok jelen egy eseményen, az esetek nagy többségében kapok/kapunk egy részletes ütemtervet, amelynek alapján igyekszem eltervezni, hogy mikor kivel interjúzok, vagy hogyan kontaktálok a közönséggel, milyen elemeket enged “bevetni” a rendezvény és a szervezők. Hiszen ezek nincsenek ennyire részletesen megadva, maximum az időkeret, hogy hány percig kell a színpadon lenni és a közönséget mozgatni. Itt kezdődik a műsorvezető igazi munkája.
Van örök favorit játék-karaktered?
Mindig is az adc szerepkör állt közel hozzám, sose voltam a csapatharcokban az első sorban álló típus. A kezdet kezdetén Ashe-vel és Caitlynnel szerettem sokat játszani, aztán a frissítések miatt eléggé háttérbe szorultak. Így Jinx volt a következő, akivel sokat gyakoroltam. Az utóbbi másfél évben a reworknek köszönhetően ismét visszakerült a két kezdő karakterem a középpontba, így mostanság ezt a három karaktert használom szívesen. Aztán mit hoz az új patch, az még kiderül….
Az őszi MondoConra egy igazi meglepetéssel készültél, mesélnél erről kicsit?
Nagyon szívesen! 🙂 Az utóbbi két évben szerencsére elég sok MondoConra kilátogattunk, illetve maga a Queens of Game is egyre több cosplayessel került kapcsolatba. Így egyre inkább kerülgetett az érzés, hogy kilógok ezekről a rendezvényekről a civil ruhámmal. Ráadásul jött még az is, hogy kíváncsi lettem, vajon milyen lehet egy olyan karakter “bőrébe bújni”, akivel még azonosulni is tudok. Ezeknek az érzéseknek és gondolatoknak köszönhetően kitaláltam, hogy a Star Wars VII. részének főhősét, Reyt szeretném megszemélyesíteni.
Ebben a tervemben nagy segítségemre volt a férjem és az anyósom, akik a ruha elkészítésében működtek közre. Illetve a Queens of Game-es cosplayben tapasztaltabb lányai és Bea, akik a bot kivitelezésében nyújtottak segítő kezet az ötleteléstől az elkészítésig. Ez utóbbi volt a legnehezebb, de végül sikeresen megoldottuk ezt a feladatot is.
Hihetetlenül jól esett, amikor számomra vad idegenek gratuláltak az elkészült műhöz, illetve készítettek velem vagy rólam fotót. Sőt, egy nagyon kedves ismerősöm azóta azt szeretné, ha abban a cosplayben vezetnék műsort is.
Esetleg várhatunk tőled a jövőben is hasonló meglepetéseket, talán már meg is van a legújabb jelölt?
Annyira magával ragadott engem is ez a világ, hogy igen, tervezek a jövőben is készíteni hasonló “meglepetést”. Már az őszi MondoConról kifele jövet kitaláltam ki lesz a következő. Néhány hónapja, amikor időm engedi a Naruto sorozatokat nézem, így teljesen egyértelmű volt, hogy legközelebb onnan választok. Még nem fedném fel a kilétét, de annyit elárulhatok, hogy egy ritkán választott női karakterről van szó. Ő is közel áll az én személyiségemhez, de egy teljesen más aspektusban.
Rendszeres műsorvezetője vagy Esport Fest-nek, és az OVS Fest esport rendezvényeinek, miben térnek el ezek a rendezvények egy kvázi game show-tól?
A fent nevezett rendezvényeken sokkal inkább az esport van a középpontban. Ennek megfelelően sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a műsorvezetőknek a szakmaiságra. Nagyobb figyelmet kell szentelnünk az adott játékkal, csapatokkal kapcsolatos információkra. Jobban előtérbe kerülnek például a játékspecifikus, -elemző kérdések egy interjú vagy a közönség quizek során.
Bár szerencsére más game show-ok – mint például a PlayIT – egyre több az esport program. Ezek esetében sokkal inkább be kell vonnunk a közönséget a történésekbe. A hangulatteremtés a fő szempont, illetve az adott játék megismertetése a laikusokkal.
Viszont eseménytől függetlenül előfordulnak sajnos technikai problémák vagy előre nem látott/tervezett szituációk, amiket meg kell oldani vagy ki kell tölteni az időt. Az idei OVS Festen például az történt, hogy a döntőt játszó két csapatból néhány játékos egy órás késéssel érkezett meg. A nézőtér tele volt, mindenki izgatottan várta, hogy kiderüljön, melyik ötös a jobb a két finalista közül. Ilyen esetben például nagy kihívás műsorvezetőként olyan programot kitalálni, ami kitölti a bizonytalan idejű szünetet, illetve ami a közönség érdeklődését, hangulatát is fent tartja.
Van olyan személyiség, aki inspirál téged, az esport világában vagy a műsorvezetésben?
Egyértelműen Sjokz-ot kell megemlítenem. Eleinte nem szerettem, ennek valószínűleg félig meddig irigység volt az oka. Aztán volt szerencsém a tavalyi LoL világbajnokság döntőjén Berlinben, idén augusztusban pedig az EU LCS nyári döntőjén Krakkóban látni hogyan is dolgozik, foglalkozik a követőivel. Ekkor be kellett látnom, hogy nagyon kemény munka és fejlődés van mögötte. Így vált számomra ő a követendő példának, mindig rá gondolok a nehezebb időszakok során.
Meltdown Budapest MAVIK – Magyar Virtuális Küzdősport Egyesület programjainak a háziasszonyaként is sokan találkozhatnak veled, más egy kicsit az ehhez való felkészülésed?
Egyértelműen! Ezeken az estéken két olyan játékban mérik össze tudásukat a játékosok, amikkel annyira nem játszottam sokat. Viszont pont emiatt jelentek egy kis pluszt a rendezvényen, illetve ezért is készülök sokkal inkább a hangulatteremtés részéből. Hiszen Bíró Norbi (Playnorbi) a MAVIK egyesület vezetője a játékok legutolsó részletét is kirázza a kisujjából, ennek köszönhetően pedig jól kiegészítjük egymást.
Szereplés előtt izgulsz kicsit?
Itt is egyszavas válasz ugrott be először: Mindig! De ez jó, mert egyrészt motivál, hogy jobb és jobb legyek. Másrészt pedig nagyon sok energiát ad a felkészülés során és még a színpadon is. Aztán az első néhány perc elteltével fokozatosan feloldódik és átveszi a helyét a koncentráció és figyelem.
Egyébként volt már olyan, nem is egyszer, hogy annyira izgultam a rendezvény előtti este, hogy lefekvés után sokáig járt még az agyam. Annyira azon pörögtem, hogy mit lehetne “bevetni”, beletenni az eseménybe, hogy nem tudtam elaludni. Végül pedig ezek az ötletek bizonyultak a legjobbaknak, vagy számomra a legmeglepőbbeknek, mert addig adott esetben nem is jutott eszembe.
A múlt héten én is megcsodáltalak a PlayIT Overwatch színpadán, ahol hihetetlen hozzáértéssel beszéltél a játékról, mennyi felkészülést igényelt ez tőled?
Többet, mint általában, hiszen ez a játék még itthon nagyon új. Legalábbis a rendezvényeken. Egy olyan játékban, ami hosszabb múltra tekint vissza, sokkal szélesebb szókincset, kifejezéstárat lehet használni, hiszen a rendszeres nézők, játékosok ismerik ezeket. Nem kell sem a csapatokat, sem a versenyzőket részletesebben bemutatni.
Így arra fókuszáltam, hogy a kezdők számára is érthető témákat, kérdéseket dobjak fel, olyan kifejezéseket használja, amik mindenki számára érthetőek a versenyzőkkel és a közönséggel folytatott párbeszédek során. Igyekeztem a csapatokat, játékosokat bemutatni, illetve a válogatottról pár szót ejteni.
Hogy érezted magad a rendezvényen, sikerült egy kicsit körbenézned szombaton?
Ez volt az első lehetőségem, hogy a PlayIT-en műsort vezessek és ez számomra egy nagy megtiszteltetés volt. Nagyon jól éreztem magam, ismét sikerült némi tapasztalattal gazdagodnom saját magammal és a munkámmal kapcsolatban.
Szétnézni sajnos nem igazán sikerült, elég kevés szabadidőm volt. A Lenovo Y kupa színpadánál mindenféleképpen szerettem volna megfordulni, hiszen ott folytak még a szívemhez közel álló események. Szerencsére volt egy pár percem, amikor át tudtam nézni oda is, és nagyon tetszett, főleg maga a kupa.
Szerző
-
Alapító és főszerkesztő
Mindig online kütyüfüggő, “csak még egy epizód” suttogó, űrhajó gyűjtögető kocka, digitális bennszülött. Igazi fangirl és PR munkatárs a Serenityn.
Korábbi cikkek
- Akciófilm2023-03-24Csak a dínók számítanak – 65 (2023)
- Dráma sorozat2022-12-30Vaják: A vér eredete (2022) – 1. évad
- Dráma sorozat2022-06-21A királyság (2009), 1. évad
- IDW2022-06-09Transformers: Éljen Megatron!