Valaki emlékeztessen rá, pontosan miért is nézem én még mindig ezt a sorozatot?
Ez az a pont, amikor általában összefoglalom a cikk témájául film, epizód, szezon, stb. tartalmát, és most is erre készültem, azonban kénytelen voltam azzal szembesülni, hogy már fogalmam sincs, mi történt ebben az évadban, mivel annyi kavarás, és olyan kevés kohézió volt a sztoriban, hogy azt szinte lehetetlen normálisan summázni.
Egyszer ott volt Francis halálának szála, amiről egyszer már regéltem, méghozzá nem túl vidáman – ugye már a szezon elején tudtuk, hogy Francis meg fog halni, ez nem volt kérdés. De ezt aztán úgy intézték, hogy a király meghalt, aztán felélesztették, aztán a nagy örömködés közepette a következő epizódban meggyilkolták – ami még csak nem is midseason finálé, vagy hasonlóan fontos, hangsúlyos rész volt. Szóval volt egy felesleges, kissé logikátlan csavar, csakis azért, hogy utána legyen valaki, akin Mary a szezon végén bosszút állhat.
Ezzel egy időben a sorozat megnyitott egy második, angliai szálat, amit I. Erzsébet viselt dolgait követte nyomon. Itt volt némi történelem – Erzsébet viszonya Robert Dudley-val, valamint ez utóbbi feleségének halála –, és jó sok fikció – például az, hogy Lola kvázi fogolyként az angol udvarba került, ahol próbál Marynek kémkedni. Ez tulajdonképpen még egész normálisan is volt megírva, azonban a sorozat egészének nem tett jót, hogy ketté lett bontva a történetvezetés – sőt, ez a szezon utolsó pár részében három szállá bővült, amikor Mary elhajózott Skóciába.
Párhuzamosan ezzel ment valami gyilkolós szál, amit meg aztán végképp képtelen vagyok összefoglalni, mert nem volt se füle, se farka. Egyszer Bash üldözte a gyilkost – szegény Bash szerepe az utolsó pár részt leszámítva epizódonként pár percre korlátozódott, amikor is néha-néha megjelent, hogy nyomozzon –, amibe Delphine is besegített, aztán őt megölték, aztán kiderült, hogy a gyilkos ott van a kastélyban, és Catherine szeretője lett… Aztán meg Bash kinyírta. Mindenféle fanfár nélkül. (Ez van, amikor az íróknak fogalma sincs, hogy merre is vigyék a történetet.)
Meg aztán ott volt Charles is, az új király, aki egyszer egy naiv balfácán, egyszer meg nagyképű kiskirály, aki azt hiszi, mindenre képes – amivel, narráció szempontjából, nem is volt baj, mert így legalább érdekes konfliktusokat tudtak behozni. Azonban a fiatal király fafejűsége az utolsó pár részben már fájt. Meg aztán volt olyan kisebb történetszál is, még a szezon elején, ahol már dobbant egyet a szívem, hogy na, itt lesz valami rendes gubanc, aztán azt még azelőtt kicsomózták, mielőtt bármi érdekes is lehetett volna belőle.
Más karaktert is margóra szorítottak amúgy: Greernek sem volt igazán szerepe, főleg a szezon második felében, amibe mondjuk erősen belejátszhatott a színésznő valós terhessége – amit utána meg arra használtak fel, hogy a karaktert véglegesen kiírják a szériába (jó, amúgy Kenna sem tért vissza azok után, hogy milyen kecsegtetően búcsúzott az előző évad végén). Condé is eltűnt a színről, jött viszont helyette egy angol kém/nagykövet, Gideon, aki amúgy rendes, csak szegénytől így is a hideg futkározott a hátamon – azért, mert összejött Maryvel, én meg nem láttam mást, csak a hatalmas korkülönbséget a két karakter közt (amúgy ugyanez igaz a szezon alatt házasságot kötő Narcisse-ra és Lolára is). Gideon és Mary utolsó jelenetéről a szezonban pedig inkább nem is beszéljünk, mert esküszöm, azon már kínomban röhögtem: Mary bejelentette a férfinak, hogy már túl sokan haltak meg amiatt, hogy közé és Erzsébet közé álltak – úgyhogy elküldi Gideont, a szeretőjét, kémnek az angol udvarba. Mert logika.
Volt itt még minden egyéb – románc Claude és Leith közt, gyilkosság, „vörös lovagok”, akik a Valois ház bukását akarták, ármánykodás, meg minden, amit csak akartok. Csakhogy bármiféle normális szerkezet, felvezetés, levezetés, kibontás nélkül – vagyis ember legyen a talpán, aki a sztori-gubancból bármi értelmeset is ki tud bogozni.
És hogy mi vár ránk a következő szezonban? (Mert hogy lesz az is.) Kezdjük ott, hogy az eredeti szereplőgárdából már csak ketten vannak meg – Mary és Catherine –, mivel az évadzáróban, így vagy úgy, de három karaktertől is megszabadultak az írók, uk-muk-fuk. Ezen felül a sztori valószínűleg három szálon fog futni: Angliában, Skóciában, és Franciországban – de hogy minek, azt nem tudom, Mary jelenléte nélkül ugyanis a Francia színtér jelentőségét veszti, a szereplők miatt azonban mégsem lehet ott hagyni (talán az lett volna a legjobb, ha az írók több időt és teret szántak volna a francia udvar eseményeire, aztán Mary távozásával lezárták volna a szériát).
Szóval, öhm… lesz negyedik évad, ha jól tudom, majd csak midseasonben. Azonban érthetően nincsenek nagy reményeim ezt illetően.
Szerző
-
Alapító és főszerkesztő-helyettes
A kedves-naiv-romantikus macskamán, aki írói ambíciókat hajszol. Reménytelen fangirl és könyvmoly.
Trackback/Pingback