Oldal kiválasztása

Nem tudom, mire számítottam, amikor a mozi terembe beültem, de biztosan nem erre. Mert ha már űrkatasztrófa-film, akkor legyen akció és dráma. Gondolhatnánk. Aztán jött egy merész Andy Weir és másképp gondolta, az ötletére pedig akadt vevő és rendező Ridley Scott személyében és összehoztak valami egészen rendkívülit.

marsi1

A történet szerint egy maroknyi asztronauta feladata, hogy adatokat és mintákat gyűjtsenek a Marson, ám munkájukat félbeszakítja egy homokvihar, ami olyan erős, hogy a csapatot vezető Melissa Lewis (Jessica Chastain) a küldetés félbeszakítása mellett dönt, nehogy a Marson ragadjanak. Azonban az MFE (Marsi Felszálló Egység) felé vezető úton egyiküket eltalálja egy leszakadó antennatányér, és elsodorja a csapatától, közben egy alkatrésze átszúrja a bio-monitorját – és őt magát –, ezért a legénység többi tagja azt hiszi, hogy meghalt, és rövid tépelődés után hátrahagyják társuk feltételezett holttestét, és elindulnak haza az egyetlen erre szánt űrrakétával.

marsi2

Valójában azonban, hátrahagyott társuk, Mark Watney (Matt Damon) nem hal meg, és órákkal később arra eszmél, hogy egyedül maradt a Marson. és minden arra mutat, hogy ha eddig nem is tette, hát ez után csak azért is meg fog halni, ő viszont elhatározza, hogy akkor sem. Ezzel kezdetét veszi egy kietlen bolygó és egy mindenre elszánt botanikus-gépészmérnök-asztronauta élet-halál harca.

Az ember azt várná, hogy akkor most kap egy végtelenül drámai filmet, tele kétségbeeséssel, dühvel és akcióval, ehelyett Ridley Scotték összehoztak nekünk egy akciódús, de jó humorral fűszerezett, élettel teli filmet, ami nyomokban drámát is tartalmazhat, viszont kétségbeesést épp csak olyan mértékben, aminek a hiánya már felháborító lenne. Elvégre ki tudna kedélyes, jó képet vágni ahhoz, amikor a Mars X+1. alkalommal próbálja meg kinyírni őt, mint betolakodót? – Hát, Mark Watney azért képes a dolgot elég jó humorral kezelni, és hogy őszinték legyünk, ez egy zseniális húzás az alapstory szerzőjétől, Andy Weirtől, és reálisnak is látszik, mert a humor tényleg az ember legjobb erőforrása lehet.

marsi5

A Mentőexpedició tulajdonképpen a tudományos-kreatív problémamegoldás diadalmenete, ami kalapot emel Murphy és az ő törvényei előtt. Mert ami elromolhat, az el is romlik, és ha elromlik, akkor jól jön egy jól felkészült, hideg fej, ami a legkülönfélébb tudományágak kombinálásával képes keresni az életmentő kiutat, anélkül, hogy különösebben pánikolna.

De kalapot emel ez a film még egy emberi erény, a szociális érzékenység előtt is, ami abban mutatkozik meg a legjobban, amikor felfedezik, hogy Mark életben maradt a Marson, és az egész emberiség összefog, hogy végrehajtsa a lehetetlen küldetést, hogy megmentse az egyetlen hátra maradt asztronautát, ezzel pedig újraértelmezi az egy mindenkiért, mindenki egyért régi hagyományát.

marsi4

Nem mennék bele, hogy ez a koncepció mennyire tűnik a valóságban is lehetségesnek. Nekem tetszik ez a szemléletmód, hogy akkor is, amikor valaki látszólag nem támogatja Mark megmentését, azt jellemzően azért teszi, hogy mások életét ne tegye kockára, így a főellenség a Mars marad, ami elszántan igyekszik megölni egyetlen lakóját.

Ami a képi világot illeti, az nagyon szép, méltó az alapanyaghoz. A zenei világot áthatja a retró diszkó, a színészi játék pedig egészen hiteles – csak néha vártam egy kis plusz kiborulást, sírást, őrjöngést és kétségbe esést, de végső soron nem bánom, hogy nem kaptam meg.

Talán csak a film tempójával van egy kis bajom, mert míg a kezdeti nehézségeket és megoldásaikat nagyon alaposan részletezik, addig az utolsó szakaszt mintha összecsapták volna, és jóformán csak egy gyors montázsban ábrázolják, pedig biztosan lett volna még ott mit elmesélni.

Hát ennyi, ez egy összetett, vicces, izgalmas és jó lelkű kis film, érdemes rá jegyet venni.

Szerző

SzÁgi
SzÁgi
Szerkesztő

“Ha az elme gondolatokra éhes, legyenek éles fogai” – mondja Volys a sárkány a Bamarre hercegnőiben.