Nem fűztem nagy reményeket Denzel Washington legújabb filmjéhez, de legalább nem kellett csalódnom nagyot – íme, a sztori a legfontosabb könyvről egy elpusztult világ idején, avagy az egyházi propaganda legélvezhetőbb darabja.
Éli (Denzel Washington) évtizedek óta járja az Észak-amerikai kontinenst, egy rejtett kinccsel a táskájában. A világ harminc évvel egy lesújtó atomháború után van, anarchia uralkodik, a víz és az élelem a legnagyobb kincs, az emberélet nem számít. Éli magányos farkasként szeli át a kopár vidéket, hogy eljusson szent célja felé és elvigye terhét, mely ismételten megváltoztathatja a világot. Útja során egy kisvárosba téved, melynek tejhatalmú ura, Carnegie (Gary Oldman) mindenáron meg akar szerezni egy bizonyos könyvet: a Bibliát, amelynek talán már minden példányát elégették a világban. Éli küldetése során szembeszáll Carnegie-vel, mellé szegődik annak fogadott lánya, Solara (Mila Kunis), aki már ebben az elpusztult világban született. A küldetés megkíván minden áldozatot a résztvevőktől, akár az életüket is, de vajon van olyan könyv, ami megér ennyi kínlódást?
Nos, szívesen kezdeném a film jó részével, de olyat sajnos nem tartalmaz, így csak rosszat tudok nyilatkozni, arról viszont bőven van mit. A film háttérvilágáról, vagyis a háborúról semmit sem tudunk meg, elintézik egy félmondattal, illetve később felbukkan még, hogy minden Bibliát elégettek, így jogos a felvetés, hogy vajon ez a könyv okozta-e az atomháborút, ami elpusztította a civilizációt? A kérdés adott, de válasz sosem érkezik rá, mert a film semmivel sem foglalkozik igazán, csak egy újszerű Biblia eladási propaganda.
Bár a film nagy részében nem mondják ki, kb. öt perc után mindenki levágja, hogy Élinél a Biblia van, amit persze mindenki keres: Carnegie pénzt akar belőle kisajtolni, van, aki útmutatásként használná, és van, aki gyűjteményét gyarapítaná vele. Éli úti célja sem tisztázott, ahogy az sem, miként értesült róla – csupán egy ködös utalást kapunk, hogy hangok mondták meg neki a célt, ezzel pedig igencsak megkérdőjelezhetővé teszi épelméjűségét.
A szereplők nem sokat tesznek hozzá a filmélményhez, Denzel Washington legtöbbször faarccal verekszik, szemüveget hord, vagy éppen sétálgat az elpusztult világban, Gary Oldman vagy dühös vagy üvölt, míg Mila Kunis rebegteti hatalmas pillát és nagyra nyitja szemét. Mentségükre legyen mondva, nem kaptak túl nagy segítséget karaktereikhez, hiszen mindhárman skiccszerűek, és szinte ordítóan egysíkúak.
Most nem szeretnék (és nem is tisztem) belemenni vallási kérdésekbe, de ha egy könyv okozta a háborút, akkor miért is keresik ilyen nagy erőkkel? Hiszen a világ épphogy túlélt, erre most megint megkapargatják a felszínt és bepróbálkoznak egy vallási háborúval, már maga a kockázat túl nagy ahhoz, hogy megérje ezt kerestetni.
A történet tempója váltakozó, a rendező és a stáb nem tudta eldönteni, hogy most egy kíméletlen és sivár apokaliptikus westernt forgassanak, vagy egy morális tartalmakkal megtámogatott filozofikus művet, és ez lett a film igazi nagy veszte, mert pont ezáltal vált unalmassá és kliséssé. Az Éli könyve lapos, a magyar cím és a kiejtés mellet pedig kizárólag káromkodva lehet elmenni.
Szerző
-
Alapító és főszerkesztő
Mindig online kütyüfüggő, “csak még egy epizód” suttogó, űrhajó gyűjtögető kocka, digitális bennszülött. Igazi fangirl és PR munkatárs a Serenityn.
Korábbi cikkek
- Akciófilm2023-03-24Csak a dínók számítanak – 65 (2023)
- Dráma sorozat2022-12-30Vaják: A vér eredete (2022) – 1. évad
- Dráma sorozat2022-06-21A királyság (2009), 1. évad
- IDW2022-06-09Transformers: Éljen Megatron!