Ez az a film, amit a párkeresésben pályakezdő fiataloknak, vagy tartósan szerencsétlen kevésbé fiataloknak, meleg szívvel ajánlanék. Talán nem is csoda, hogy így emlékszem rá, mert a forgatókönyv alapját egy tanácsadó könyv adja. S amit kifogásoltam a World War Z-ben, hogy nem követi hűen a könyveredetiben vázolt fiktív-riportkönyv szerkezetét és ezzel jól el is cseszi, azt megtaláltam ebben a filmben, hiszen ez a mű felfogható egyfajta jóbaráti tanácsadó-csevelyként, ennél többet pedig popkult-népszerűsítő párkapcsolati tanácsadó könyv nem is tudhat. Igaz, hogy nem olvastam az alapjául szolgáló művet, és tény, hogy a filmben ezek a bizonyos meglátások és jótanácsok elsősorban történetekbe ágyazva és mintegy szegről-végről összefüggő komplex históriaként vannak elbeszélve, mint egy modern tanmese, azért nem véletlen gondolom úgy, hogy megfelelő oktatófilm lenne.
A Nem kellesz eléggé, hasonlóan az méltán népszerű Igazából szerelemhez, több szálon futó cselekménnyel dolgozik, ám ezek a cselekményszálak a szereplők által összefonódnak. Bevallom, különösen szeretem ezt a történetszerkesztési formát, mert hasonlít egy baráti kör valóságához, ettől pedig nagyon közel hozza az elbeszélést az egyes emberhez.
A nyitójelenetben arra látunk egyfajta magyarázatot, hogyan alakul ki a nőkben (és férfiakban) az a tévkép, hogy ha valaki rosszul bánik velünk, az azért van, mert valójában szereti. (És tény, hogy van az a nem is olyan szűk réteg, aki egyszerűen képtelen adekvát módon kifejezni az érzelmeit, de ezen emberek értelmezését hagyjuk meg a hivatásos terapeutáknak.) Ez a nyitány nagyon érdekes, nagyon szemléletes, és fájdalmasan realisztikus. Rögtön utána, mielőtt még belecsapnánk a lecsóba, következik a film egyik jellegzetessége, egy rövid bevágás, amelyben egy párkapcsolati kérdésre „az utca random embere” mondja el tanácsait. Ilyen bevágások többször is megjelennek a filmben és nagyon humorosan fogalmaznak meg egyéni válaszokat. Azért érdemes rájuk odafigyelni, van bennük valami.
A négy fő cselekményszál közül az első Gigi (Ginnifer Goodwin) és Alex (Justin Long) történetét mutatja be. Gigi egy kétségbeesetten szerelemre éhező, nagyon kedvelhető örökmozgó lány, aki a legtökéletesebb leképezése a nyitójelenetben elhintett tévedésnek. Jól látja ezt Alex, aki menedzser és pultos a bárban, ahol Gigi Conorra (Kevin Connolly) vadászik, mert a fiú nem hívta fel a randijuk után, amibe Gigi képtelen beletörődni. A lány már-már szánalmas viselkedését látva Alex úgy dönt, hogy megszánja Gigit és elmondja, hogy Conor a jóbarátja és ne is várja a hívását. Ebből kerekedik az a beszélgetés, amelyben Alex beavatja a lányt néhány titokba, hogy honnan tudhatja, ha nem kell igazán, s ezzel előlép a lány első számú tanácsadójává és barátjává is. Alex lesz tehát a realitások cinikus hangja, és Gigi megmentője, aki felnyitja a lány szemét: lehet, hogy van olyan eset, ahol a korábban érdektelen hímegyed később feleségül veszi a lányt és boldogan élnek, míg meg nem… de ők a kivételek, míg Gigi jobban jár, ha a „szabályként” kezeli magát.
Persze Alexnek van alkalma tanulmányozni a másik oldalt is, mert jóbarátjának, Conornak is megvan a maga drámája. Conor ugyanis a szuperdögös jógaoktató Annaért (Scarlett Johanson) bolondul viszonzatlanul. Igaz, az ő rajongása nem teljesen alaptalan, mert korábban extrázott barátságot ápoltak a lánnyal, utóbb azonban Conor átváltozott elsőszámú önbizalom-tankjává, ezt viszont Conor képtelen belátni, így szüntelen epekedik Anna iránt és csaknem olyan elszántan taktikázik, mint Gigi, de ő még Alex tanácsaira sem fogékony.
Eközben Anna megismerkedik egy másik férfival, a ragyogó kék szemű, azonban nős Bennel (Bradley Cooper), aki azonnal rabul ejti, akárcsak a fiatal nő Bent. Anna legfőbb biztatója legjobb barátnője, a marketinges Mary (Drew Barrymore), aki egyébként Conor magánvállalkozásának hirdetéseit is intézi. Mary gyakorlatilag Alex ellenpólusa: a kivételek tárháza és az örök remény képviselője, Gigivel ellentétben mégsem képtelen elfogadni, ha valakinek nem kell eléggé.
Szóval Anna beleesik Benben, és Ben is Annába, a férfi azonban próbál ellenállni a kísértésnek, mert a lojalitása Janine-hez (Jennifer Connelly), a feleségéhez köti. Azonban ez a becsületből kötött házasság korántsem elég erős ellenérv ahhoz, hogy el tudja felejteni friss rajongását a csábító Anna iránt. Ben és Janine házassága így inkább annak lesz példája, milyen az, ha a férfi elveszi a nőt, aki nem kell eléggé. Nem teszi ezt túl vonzóvá az az oldal sem, amit Janine él meg. Tehát jobb, ha időben észreveszed a jeleket, és inkább ahhoz mész hozzá, aki igazából szeret.
Velük szemben áll Ben legjobb barátja, Neil (Ben Affleck) és szerelme, Beth (Jennifer Aniston), akik őszintén szeretik és becsülik egymást, de hogy ne legyen ennyire mesés ez a történeti szál sem, Neil hiába szereti teljes szívéből Beth-t, minden erejével húzódozik a házasságtól, noha már hét éve élnek kiegyensúlyozott kapcsolatban. Bennel ellentétben Neil nem gondol és nem is vágyik más nőre. Cserébe szépen intellektualizálja azt, miért is felesleges a házasság, és ezt megpróbálja lenyomni Beth torkán is, aki azonban – mikor elbeszélget Gigivel, a munkatársával, aki friss örömmel osztja meg vele és másik közös munkatársukkal, Janine-nel, az Alextől felszedett tudását – kilép a kapcsolatból, mert úgy érzi, bármit mond is Neil, valójában azért nem veszi el, mert nem kell neki eléggé.
Huhh, szusszanjunk, mert szövevényes a történet, de épp ez a jó benne, mert így olyan, mint egy másfél órás intenzív párkapcsolati gyorstalpaló, hiszen sok és sokféle kapcsolatot mutat be, még több nézőpontból. Minden mindennel összevág és hatalmas a csattanó. Igaz, részben az alapkoncepció arcán csattan, mi szerint nincsenek kivételek. Mert mi van, ha mégis…? Ez részben tekinthető belső ellentmondásnak, azonban ez is valóságszagú, hiszen a valóság nem követ semmiféle szabályt, noha az ember jobban teszi – és ezt a tanulságot mindenképp érdemes levonni –, ha felállít magának bizonyos szabályokat és követi azokat, még akkor is, ha a tévedés és korrekció jogát fenntartja.
Szerző

-
Szerkesztő
“Ha az elme gondolatokra éhes, legyenek éles fogai” – mondja Volys a sárkány a Bamarre hercegnőiben.
Korábbi cikkek
Film2021-12-0410 vidám film déli depresszió ellen
Akciófilm2021-08-24Lőpor turmix (2021)
Évadértékelő2021-08-08Lucifer az Újvilágban – 5. évad kritika
Dráma sorozat2021-06-10Lucifer 1. évad – évadértékelő