Emlékeztek mit mondtam a múltkori cikkemben a finálékról? Leginkább azt a tényt hoztam fel, hogy mennyire tud fájni nekünk egy függővég, és hogy mennyire tudjuk várni az új szezon kezdetét. Nos, az évadnyitányokról is essen most egy-két szó – és kivételesen pozitív értelemben –, hiszen a Sherlock esetében eddig minden alkalommal fergeteges első részekkel ajándékoztak meg minket a készítők. (Ez alól a harmadik szezon kezdete sem kivétel, de erről majd később).
Ahogy anno az A Study In Pink, úgy az A Scandal In Belgravia (magyarul: Botrány Belgráviában) is rendkívül eseménydús, dinamikus, és izgalmas rész. Sherlockot (Benedict Cumberbatch) nem hagyja nyugodni a Moriarty-ügy, főleg, miután már élőben is volt szerencséje hozzá, ám nem sokat tud ezzel foglalkozni, ugyanis egy újabb megoldandó feladat vár rá: a királyi családra veszély leselkedik, ugyanis a milliárdos domina, Irene Adler (Lara Pulver) birtokába kompromittáló információk kerültek, amiket kész lenne felhasználni, hogy bemocskolja Anglia legnemesebb embereinek hírnevét. Sherlock és legjobb barátja, John (Martin Freeman) azonnal nyomozásba kezdenek, de ez az eset sem bizonyul könnyűnek: a szégyenkeltő fotók egy rendkívül erős biztonsági védelemmel ellátott telefonon vannak, melyhez csak Irene tudja a kódot, az imént említett hölgy pedig nem engedi meggyőzni magát arról, hogy ne használja fel ezeket a dokumentumokat. A nyomozást tovább nehezíti a tény, hogy Irene bizony rendkívül ravasz, és sokszor bizony sikerül túljárnia Sherlock eszén.
Van tehát egy körmönfont femme fatale antagonistánk, akit lehet szeretni vagy utálni, de azt el kell ismerni, hogy ügyesen el tudja érni azt, amit akar. Amikor meg éppen nem törekszik száz százalékban arra, hogy valakit tönkretegyen vagy éppen szexuális kapcsolatba kerüljön az illetővel, akkor olyan, mint egy teljesen hétköznapi ember – ebből az látszik, hogy nem képvisel kizárólag egy – sztereotíp – karaktersémát, hanem igazi kerek, „háromdimenziós” jellem. Ha már megemlítettem a szexualitást, muszáj egy kicsit bővebben is kifejtenem, főleg Sherlock és Irene kapcsolata miatt. Természetesen nem fogok itt most gólyás tanmesékbe kezdeni, illetve egy szexuálpszichológiailag teljesen korrekt elemzést sem akarok írni, mindössze a következőről van szó: Irene, az erotikával kapcsolatos mesterségéből fakadóan, meglehetősen szexuális karakter, szöges ellentéte az eddig látott Sherlocknak, aki pont ebben az epizódban kerek perec kijelenti, hogy őt nem érdekli az ilyesmi. Nem akarok semmilyen címkét ráragasztani, főleg úgy, hogy az eredeti sztorikban sincs explicit kijelentve, hogy Sherlock kihez, mihez vonzódik, de az ő karakterének nem is ez a lényege. Míg a főszereplőhöz hasonló intellektussal rendelkező Irene személyének meghatározó része az erotika, addig Sherlockénak egyáltalán nem. De ennyit erről, mindössze azért tértem ki erre, mert nagyon érdekesnek találtam ezt a kontrasztot, amit egyébként nagyon szépen ábrázolnak a sorozatban: nem nyomják le a torkunkon, és Irene-t sem kezelik egy kizárólag mások vágyainak kielégítésére szolgáló tárgyként.
Na, de ennyit a szexről, és beszéljünk ismét a cinematográfiáról, és hogy szegény operatőröket és rendezőket miért nem becsülik meg jobban a szakmában. Komolyan mondom, minden egyes snitt a helyén van, a színek gyönyörűek, valamint a perspektívák számtalanszor kiegészítik a dialógusokat. A legjobb munkáért járó díjat a hallucinációs jelenet megalkotója kapja, akinek kamerájával együtt forog a körülöttem levő világ is, ahányszor csak ahhoz a szcénához érek. Hogy John Watson szavaival éljek: „Fantasztikus! Brilliáns!”
Kár, hogy az A Scandal In Belgraviát csak többszöri újranézésre szerettem meg, mert őszintén bevallom, amikor először láttam ezt a részt, akkor nem voltam annyira elájulva tőle, mint most. A kedvenc epizódom még mindig nem ez, de jobb később felismerni a pozitívumokat, mint soha. A többi már az én defektem.
Szerző
-
Szerkesztő
Koncertmániás detektívgyakornok, kezdő anglofil, rendkívül utópista Metal Lady. Elfogult rajongó, egyben egy leendő exkluzív kutyasziget tulajdonosa.
Trackback/Pingback