A Castle kártyajáték után evezzünk kicsit komolyabb vizekre – vagyis, pontosabban, utazzunk az űr mélységeibe –, és vegyünk szemügyre a Firefly társasjátékot.
Egy kis gyorstalpaló azon szegény lelkeknek, akiknek még nem volt szerencséje a Fireflyhoz: egy 2002-es, rövid életű, de zseniális sorozatról van itt szó, ami mesterien ötvözte a sci-fi és a western elemeit, némi thrillerrel és humorral fűszerezve. Joss Whedon mesterművének főszereplője Malcolm Reynolds (Nathan Fillion), aki miután elveszti az intergalaktikus háborút, amiben önkéntesként vett részt, vásárol egy lepukkant, Firefly-osztályú űrhajót, a Serenityt, összeszed egy elég érdekes legénységét, akikkel aztán járja a galaxist, és, Starlord szavaival élve, valami jót, valami rosszat, és egy kicsit mindkettőt tesz.
A társasjáték pont ezt imitálja: minden játékosnak van egy hajója – az alapkészletben négy, különböző színű Firefly van, de a legfrissebb kiegészítőben már két másféle hajó is található –, amihez legénységet kell verbuválnunk, majd a bolygók közt utazgatva melókat kell szereznünk, kapcsolatokat építenünk, pénzt keresnünk, és mindezt úgy, hogy elkerüljük a szövetségieket – akik szemét szúrja az illegális tevékenység – és a harácsolókat – akik pedig szeretik kicsit széttépni az embereket.
Annyi szabály van, hogy azt megjegyezni is éppen elég nagy feladat, mindet belezsúfolni egy cikkbe pedig közel lehetetlen, ezért csak gyorsan vegyük át a játékmenet alapjait. Az első dolog, amit újdonsült kapitányként tennünk kell, hogy legénységet és felszerelést szerzünk. Ezt a tábla öt pontján is megtehetjük: Persephonén, Reginán, a Space Bazaarban, Osirison és Silverholdon. Mind az öt helyszínen találunk fegyvereket, eszközöket, és persze olyan személyeket, akiket felvehetünk a legénységünkbe – akik közt természetesen ott vannak a Serenity legénységének a tagjai is.
Ha megvan a legénység, jöhetnek a melók. Itt is – legalábbis az alapjátékban – öt helyen szerezhetünk munkát: a Niskánál, Patience-nél, Badgernél, Amnon Duulnál a Space Bazaarban és Harkennél a szövetségi bázison (bár Harkennel nem nagyon üzletelünk. Egyrészt ideológiai okokból, hiszen szövetségi, másrészt pedig azért, mert szűkmarkúan fizet). Amúgy a lista elejétől a végéig nagyjából úgy alakul a meló-kínálat, hogy egyre kevesebb a pénz, de egyre több a legális munka. A melók közt amúgy van szállítás – tárgy és utas, legális és illegális –, mikor is egy adott pontból kell eljutnunk egy másik adott pontba, valamint egyéb „bűntettek”, mikor csak egy helyre kell eljutnunk, ahol aztán más feladatok várnak ránk.
Ha megvan a legénység és a meló is, akkor pedig indulás! A táblán kétféleképpen haladhatunk: körönként egy lépést, ami lassú, de biztonságos és ingyenes, vagy körönként annyit, amennyire a hajónk hajtómagja képes (ez a játék kezdetekor kiosztott alapfelszerelés alapján öt lépés körönként), de ez egyrészt egy adag üzemanyagunkba kerül – amit a „boltokban” pótolhatunk –, és minden egyes lépéskor húznunk kell egy speciális pakliból, ami lap a legtöbb esetben ugyan egyszerűen továbbenged minket, de idejekorán véget is vethet az utunknak, vagy a szövetségieket, de akár a harácsolókat is ránk uszíthatja.
A játék amúgy egy kerettörténet alapján zajlik, amit történetkártyákon találunk. Az alapjátékban öt ilyen történetkártya található, egy történet pedig általában három „célból” áll – az a játékos, aki leghamarabb teljesíti mind a három célkitűzést, nyer. De a játék készítői azokra is gondoltak, akiknek nincsenek Firefly-rajongó barátai – vagy csak éppen nagyon unatkoznak egy magányos, esős délutánon –, ezért olyan történetkártyát is találunk a dobozban, ami egyedül is játszható.
Mint említettem, a játékban rengeteg aprócska szabály van – bevallom, mikor Catleennel játszunk, egy párat egyszerűen csak nem szoktunk figyelembe venni, mert ennyi mindent fejben tartani… (Persze lehet, hogy csak mi vagyunk szőkék – ki kívül, ki belül). Lényeg a lényeg, játék közben sok mindenre kell figyelni, ezért folyamatosan résen kell lenni, de nagyon megéri. Igazi intelligens játék ez, aminek az ember hamar rákap az ízére (mármint… Kell úgy két óra, mire átrágja magát a játékszabályon, de utána már tényleg pillanatok alatt bele lehet zúgni).
Az alapjátékon kívül eddig két kiegészítő csomag jelent meg, a harmadikat pedig most várjuk. A Breakin’ Atmo mindössze egy kártyacsomag, benne számos új melóval, fegyverrel és potenciális legénységi taggal. Ennél már azért jóval nagyobb a Pirates & Bounty Hunters, amiben az új melókon és felszerelésen kívül találunk két új hajót, három új történetkártyát, egy új paklit, aminek hála mostantól vadászhatunk azokra a karakterekre, akiknek a fején vérdíj van, valamint még két újdonság bekerült a játékba: megcsáklyázhatjuk játékostársaink hajóját, és menedékhelyünk is lehet, ahol jobb áron adhatjuk el szállítmányunkat. A harmadik kiegészítő, az eddigi legnagyobb, a Blue Sun, széles körben majd csak szeptember végén jön ki, de már biztos, hogy lesz benne egy kiegészítő, kisebb tábla, két új kontakt-pakli, egy új „bolt”-pakli, és két új harácsoló hajó – csak hogy még izgalmasabb legyen a játék.
Egy dolog biztos – a Firefly társas nem egy olcsó mulatság. Az alapjáték ára olyan negyven dollár körül mozog, ami ha belegondolunk, magában nem is olyan vészes, viszont ha az ember lépést akar tartani a kiegészítőkkel, akkor elég hamar azon kapja magát, hogy elköltött rá egy kisebb vagyont. De tudjátok mit? Megéri.
Szerző
-
Alapító és főszerkesztő-helyettes
A kedves-naiv-romantikus macskamán, aki írói ambíciókat hajszol. Reménytelen fangirl és könyvmoly.