Oldal kiválasztása

Sok méltánytalanul mellőzött egyévados sorozatok közül az egyik kedvencem A küszöb. Azt azonban elöljáróban el kell árulnom róla, hogy a mai, internettel teljesen átszőtt világban az alapötlet már nem működhetne ebben a formában, ám amikor készült, még bőven lehetséges volt.

threshold.s01.1

Dr. Molly Anne Caffrey (Carla Gugino) vészhelyzet-elemző, vagyis az a feladata, hogy különböző válságok és katasztrófák bekövetkeztére dolgozzon ki eljárási terveket, például, hogy egy járvány esetén mekkora legyen a karantén, kik az illetékesek, és javaslatot tegyen a szerinte leghozzáértőbb személyekről, akiket fel kéne kérni az adott szituációban. Egy nap aztán a kormány helikoptert küld, rajta Sean Cavennaugh ügynökkel (Brian Van Holt), aki azonnali utasítást ad a nőnek, hogy elindult a Küszöb elnevezésű terve és nyomban szükség van a doktornőre – erről pedig maga Molly sem hitte volna, hogy az ő életében megvalósulhat.

A Küszöb terv egy lehetséges idegen fajjal való első találkozás forgatókönyvét és a lehetőségeket, illetve a veszélyeket taglalja. Molly tervének megfelelően összehívtak egy tudósokból álló csapatot, akik levezényelhetik az előttük álló feladatot. Ennek a csoportnak tagja Dr. Nigel Fenway (Brent Spiner, akit sci-fis körökben nem igazán kell bemutatni), a NASA egykori mikrobiológusa, aki mostanra már egy kiégett, zsémbes fazon, bár az elméje még mindig briliáns. Lucas Pegg (Rob Benedict) fizikusként kerül a csapatba, és senkit se tévesszen meg fiatalsága, ő valóban zseni. Arthur Ramsey (Peter Dinklage), komoly alkoholproblémái ellenére, mint nyelvészeti és matematikai szakértő van jelen. Molly, mint a csoport vezetője segít értelmezni a Küszöb lépéseit, illetve az újfajta szituációkra is alkalmassá teszi a tervet.

threshold.s01.2

Az Atlanti-óceán közepén egy idegenlétforma megtámadta a haditengerészet hajóját. Mire Mollyék odaérnek, már mindenki halott, vagy legalábbis annak tűnnek. A legénység egyes tagjai azonban eltűntek a fedélzetről. A hajó átkutatása során találnak egy videófelvételt az első kapcsolatfelvételről, ami szörnyű és hátborzongató felfedezést felfedezéshez vezet: az idegenek egyáltalán nem baráti szándékkal érkeztek kicsiny bolygónkra. Különös és megmagyarázhatatlan szimbólumok égtek bele a hajó több pontjába, amelyeket Ramsey és Lucas azonosítanak, ezek pedig kulcsfontosságú szerepet játszanak az idegenek vizsgálatában.

Természetesen a kormány mindent megtenne, hogy a dolgot eltitkolja, bár Fenway doktor ezt először nehezményezi, végül sikerül meggyőzni, hogy titokban tartsa a dolgot. Elkezdődik a kutatás az életben maradt matrózok után, akik egy igen veszélyes hanganyaggal próbálják megfertőzni az embereket. Ez a hang képes módosítani az emberi elmét és egy olyan erősebb egyént hoz létre, aki már nem ember többé, de az ár igen magas: a fertőzöttek nagy része belehal az eljárásba. Molly és kis csapatának feladat, hogy titkos kormányügynökségként megállítsák a hang terjedését, kiderítsék az idegenek szándékát és megakadályozzák az emberiség végét.

threshold.s01.3

Régóta nagy tisztelője vagyok Carla Guginónak, ezt a sorozatot is csak miatta kezdtem el nézni, és meg kell hagyni, most sem okozott csalódást. Eddigi munkássága gyakorlatilag minden film és sorozat műfajra kiterjedt, ezzel pedig egy olyan sokoldalú színészi játékot bemutató, akit szintén túlságosan sokat mellőznek. A küszöbnek köszönhetően ismertem meg Peter Dinklage nevét is, és azonnal megkedveltem mind a színészi játékát, mind a stílusát – és állítom, hogy a legjobban a körszakáll áll neki. Egyébként pedig innen indult a Trónok harca iránti szenvedélyem is, amit Dinklage miatt kezdtem el nézni.

Sci-fis körökben Brent Spinert sem kell bemutatni, hiszen a kultikus android, Data megformálója volt a Star Trek: Új nemzedékben, de ezenfelül még számos más sci-fiben is szerepelt (Star Trek: Enterprise, A Függetlenség napja, Végtelen határok).

threshold.s01.5

A sorozat legnagyobb erényének azt tartom, hogy végre eljátszik a gondolattal, hogy mi van, ha az idegenek nem lerohanják a bolygónkat, hanem csak elküldenek egy betegséget, amivel kiirtanak minket, és miután minden lecsendesedett érkeznek meg csak a Földre. Szerintem ez sokkal logikusabb és könnyebben kivitelezhető terv, mint egy komplett hadiflottát felvonultatni – csak hátra kell dőlni, és hagyni, hogy a betegség magától elvégezze a feladatát.

A mi háromdimenziós térérzékelésünkben hirtelen felbukkanó negyedik tér ötletének megvalósítása hihető és elmés, valamint lenyűgöző grafikai munka. A fraktál szimbólum – ami a hajóban tűnt fel elsőnek – mindenholi felbukkanásától pedig néha a hideg kirázott. Azzal pedig, hogy az eltűnt matrózok saját, emberi tapasztalataikat felhasználva próbálják elterjeszteni a hangot – így fertőzve meg az emberiséget –,az alkotók tökéletesen bemutatták, hogy hiába az erősebb szervezet és a gondolatok manipulálása, az emberi intelligencián nem tudnak javítani az idegenek.

threshold.s01.4

Szerencsére a készítők nem feledkeztek meg a humorról sem, melyeket minden karakter a maga módján tálal a történetben. Fenway a kissé mogorva poénokat, míg Lucas a bájos humort képviseli, Ramsay pedig az alkoholt felhasználva viccelődik.

Mint a bevezetőben említettem, a mai youtube-os és okostelefonos világban már elképzelhetetlen lenne, hogy egy csapat meg tudná akadályozni egy felvétel elterjedését, de 2005-ben, mikor a sorozatot adta a CBS, még valóban megvalósítható ötlet volt. Persze A küszöbnek van pár hibája, hiszen különben nem kaszálták volna el, de attól még egy igazán egyedi és stílusos hangnemet ütött meg a sci-fik olykor igen fantáziátlan világában.

Szerző

Catleen
Catleen
Alapító és főszerkesztő

Mindig online kütyüfüggő, “csak még egy epizód” suttogó, űrhajó gyűjtögető kocka, digitális bennszülött. Igazi fangirl és PR munkatárs a Serenityn.